Verslag 15 - Reisverslag uit Sindal, Denemarken van Jan en Marja - WaarBenJij.nu Verslag 15 - Reisverslag uit Sindal, Denemarken van Jan en Marja - WaarBenJij.nu

Verslag 15

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan en Marja

29 Juni 2024 | Denemarken, Sindal

Wo. 26/6 - za. 29/6

Op woensdag gaan we ons boeltje weer oppakken voor de laatste ‘etappe’. Naar de plaats waar wij weer op de veerboot terug naar Denemarken zullen stappen.

Eigenlijk mag die etappe geen naam hebben want het is minder dan 30 km. Over de pas die ons op de heenweg het zweet tussen de billen bezorgde. De omstandigheden zijn nu totaal anders, een schijnende zon, droog wegdek en aangename temperatuur. Het is een stevig klimmetje, maar dan zijn we boven en genieten nu wel van het uitzicht. Op de heuvels ligt nog volop sneeuw. Beneden ligt het dorpje (680 inwoners) met prachtig gekleurde huisjes. Aan de kade waar straks de veerboot zal aanleggen, ligt nu een cruiseschip. Normaliter is het een rustige camping, alleen woensdag en donderdag, wanneer de veerboot aankomt is de camping vol. Wij worden als een van de eersten i.v.m. de lengte van onze caravan verwezen naar de overloop camping. Eigenlijk is die mooier gelegen dan de eigenlijke camping. Een aantal terrassen tegen de berg op met uitzicht op de fjord. Dat hebben ze op de gewone camping niet.

In de middagzon genieten we van onze lunch en we wandelen daarna het dorpje in. Leuke huisjes in allerlei bonte kleuren. Ook is er een wit huis bespoten met allerlei zwarte graffiti. Het kerkje is licht blauw van kleur, en de toegangsweg is beschilderd in alle kleuren van de regenboog. Kortom een kleurrijk geheel. In de vijver van het dorpje spotten we nog de harlekijneend, een prachtige eend die in Europa alleen in IJsland voorkomt.Verder verblijft hij alleen in Siberië, Alaska, Canada en op Groenland. Een erg leuke waarneming zo op de laatste dag.

‘s Morgens melden we ons even na 08.00 uur bij de terminal van de veerboot. Dit keer maar 4 auto’s met caravan. De rest campers en nu ook meer personenauto’s. Je verbaast je dat dat allemaal meekan. Zelfs wordt er een aantal opleggers met vracht meegenomen. De reis duurt ongeveer 48 uur. Op zich is de verzorging uitstekend, zeer uitgebreide maaltijdbuffetten. Er is allerlei vertier als bingo, bioscoop etc. Wij beperken ons tot wat spelletjes en luieren op de prima ligstoelen. Het weer is te fris om naar buiten te gaan. Eerst mist, later regen en een rustige zee.

De wind neemt pas op de tweede dag toe en daarmee ook de golfslag. We eten wat minder en gaan al vroeg naar onze ‘kooi’. Liggend heb je de minste last van de golfslag. Voor de kust van Noorwegen wordt het weer rustiger. Rond het middaguur zijn we in Hirtshals, Denemarken. Die overtocht was ons lang genoeg, de kans dat wij een cruise gaan boeken is voorlopig nog niet aan de orde. Dat kan altijd nog als je in de 80 bent. In de buurt van Hirtshals zoeken we weer een camping op.

Onze IJsland-reis zit erop. Wat een schitterend land! Het heeft onze verwachtingen overtroffen. We hebben het getroffen met het weer, als we het goed hebben gevolgd, zelfs beter dan in Nederland. Met de caravan op IJsland reizen gaat prima, mits je je verstand blijft gebruiken en de weersomstandigheden goed blijft volgen. De IJslanders gaan zelf ook met caravan in eigen land op vakantie en die caravans zijn gemiddeld veel langer. De natuur is fantastisch en sterk afwisselend. Wij hebben genoten.

Dit was het laatste verslag. Dank voor alle reacties! Ik hoop dat ik jullie een goede indruk heb kunnen geven van onze ervaringen.

• 29 Juni 2024 - 22:04

Marga :

Het was van ouds weer een prachtig verslag van jullie reis. fijn dat het zo goed bevallen is.

Complimenten voor de mooie vehalen, zodat wij er ook een beetje bij waren. lieve groet van Marc en Marga

• 29 Juni 2024 - 22:14

Frits Spaans:

Dank voor het verslag van een spannende reis en mooie foto's.

• 29 Juni 2024 - 22:16

Pieterse:

Jammer dat nu ook dit verslag eindigt.

ik heb meegenoten.

• Wel thuis

• 29 Juni 2024 - 22:18

Eric:

Hartelijk dank voor het laten meebeleven van de reis! Het is iedere keer weer een belevenis om jullie avonturen te kunnen meemaken! Wel een opmerking: wacht niet met cruisen tot je 80e, het is leuker (en anders) dan je denkt!

• 29 Juni 2024 - 22:54

C Van Den Hoef:

Ook van ons , bedankt voor de mooie verslagen. hebben genoten.

• 29 Juni 2024 - 23:03

Simone Van Beurden:

Iijsland blijft betoverend, heb veel herbeleefd.

De papegaaiduikers en ook de vele andere vogels geven zo'n reis een extra dimensie.

Heerliijke verhalen, dank

• 29 Juni 2024 - 23:12

Anneke:

Heel leuk om jullie Ijslandreis via de mooie, beschrijvende verhalen en de schitterende foto's (van o.a. die aparte papegaaiduikers) te mogen meebeleven. Dank daarvoor! Nico en ik wensen jullie nog enkele mooie dagen!

• 30 Juni 2024 - 07:48

Carla Fransen::

Wat zijn jullie weer en ervaring rijker, top dat ik dit dmv de reisverslagen mee kon beleven.....!

• 01 Juli 2024 - 16:05

Annemiek Tubbing:

Mooi hoor! Fijn dat het weer zich heeft hersteld na het barre begin. Gisteren was er weer een aflevering van de prachtige TV serie 'Wild Scandinavia' waar ook IJsland bij hoort. Wat een geweldige natuur. Wie weet ga ik het ook nog eens proberen. Ik ben niet snel zeeziek (dochter van een zeeman ;-) Veel plezier weer thuis. Jullie hebben net de zomer in NL gemist, maar wellicht komt die nog terug. Dank voor verslag en foto's dit keer. Groeten Annemiek