Verslag 10 - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Jan en Marja - WaarBenJij.nu Verslag 10 - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Jan en Marja - WaarBenJij.nu

Verslag 10

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan en Marja

16 Juni 2024 | IJsland, Reykjavik

Za. 15/6 – Zo 16/6

Het is maar een uurtje rijden van het Thingvellir National Park naar Reykjavik, maar wat een wereld van verschil! Vanuit de betrekkelijk stille en woeste natuur, naar de grote stad. Maar liefst 65% van alle IJslanders woont in de agglomeratie Reykjavik en dat percentage stijgt nog steeds. Je ziet het meteen: er wordt nog volop gebouwd en de stad heeft een moderne opzet met brede wegen en grote strakke gebouwen. Veel elektrische auto’s en veel moderne kunst. De stad oogt jong en energiek.

De camping waar wij verblijven ligt buiten het centrum ongeveer 3 km lopen of met de bus. Nadat wij zaterdag rond het middaguur zijn aangekomen, gaan we gelijk te voet de stad in. De zon schijnt volop en de temperatuur is aangenaam. Er is veel horeca: restaurants en bars in overvloed. De terrassen zijn goed bezet. Maar het is niet overvol, zoals tegenwoordig in veel Europese hoofdsteden. Ook de mensen zijn mondain en energiek. Gelijktijdig zie je jongeren in hun ‘eigen’ stijl en diversiteit.

Wij bekijken onder meer de Hallgrimskirkja. Basaltkolommen vormden de belangrijkste inspiratie voor het ontwerp. Erg mooi is het kunstwerk Solfarid (de zonreiziger of in de volksmond ‘het vikingschip’ geheten). En zo zou je nog uren kunnen doorgaan over alle mooie bezienswaardigheden.

Wij gaan ook nog even bij de beroemde hotdogkraam langs voor een snack. Wel achteraan aansluiten, op elke dag van de week staat men hiervoor in de rij.

Ook op zondag trekken we de stad weer in. Al snel zoeken we een café op waar de EK-wedstrijd Polen – Nederland wordt uitgezonden. In het café blijven we, na de gewonnen wedstrijd, nog wat plakken en kletsen met een Nederlands stel over alle reiservaringen. De tijd vliegt voorbij.

Omdat het tenslotte ook Vaderdag is willen ook eens uit eten gaan. We vinden een leuk restaurant met een ‘avontuurlijk’ menu. Een IJslandschotel met diverse lokale gerechtjes: achtereenvolgens wordt er zalm, lam, papegaaiduiker en walvis geserveerd. Dat geeft natuurlijk wel te denken, maar daar stappen we maar overheen. Het smaakt ronduit grandioos. Ook het dessert was, alhoewel minder exotisch, van topklasse. De rekening bleek uiteindelijk dienovereenkomstig te zijn, maar ja, hoe vaak vier je nou Vaderdag in Reykjavik?

• 17 Juni 2024 - 07:24

Frits Spaans:

Lekker he walvis [e-1f600] Kan me nog de levertraan van vroeger herinneren.