Verslag 13 - Reisverslag uit Egilsstaðir, IJsland van Jan en Marja - WaarBenJij.nu Verslag 13 - Reisverslag uit Egilsstaðir, IJsland van Jan en Marja - WaarBenJij.nu

Verslag 13

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan en Marja

24 Juni 2024 | IJsland, Egilsstaðir

Za. 22/6 - zo. 23/6

Het regent zaterdag gestaag en de voorspelling is dat het de gehele dag blijft regenen. We gaan toch op pad, want slecht weer bestaat niet, alleen maar slechte (regen-)kleding!

Wij rijden vanuit Myvatn, via de Dettifoss, naar Asbyrgi. De afstand is niet lang en voert over een enorme kale hoogvlakte. De aarde is woest en ledig. Licht is er wel volop, het wordt hier immers niet meer donker, het schemert een beetje tussen 24.00 en 02.00 uur, maar de zon moeten we missen. Planten en dieren ontbreken. Bij de Dettifoss één van de krachtigste watervallen van IJsland, stort een enorme hoeveelheid water ongeveer 44 meter naar beneden. Volgens de reisgids wel 193 m3 per seconde!! Helaas blijft de regen ook vallen, waardoor het uitzicht toch wat grauw is. Dik ingepakt tegen regen en koude (4 gr C), genieten we toch van het enorme geweld.

Asbyrgi is dan ook niet ver meer, een prachtige, rustige camping gelegen in een oude kloof. Ook de NKC is er met een groep campers neergestreken. ‘s Middags maken we nog een wandelingetje aan het einde van de kloof waar zowaar een berkenbos(-je) ligt met een schattig meertje. Bossen zijn er nauwelijks op IJsland. Op de hoge rotsen broeden Noordse stormvogels. En het blijft tot de volgende morgen maar doorregenen….

Op zondag willen we weer terug langs de Dettifoss en dan door naar Egilsstadir.

De regen is gestopt, de temperatuur gestegen naar 14 gr C, maar nu waait het behoorlijk stevig. Bij de Dettifoss, maken we maar weer even een tussenstop en maken nieuwe foto’s met zowaar een beetje blauwe lucht op de achtergrond. Maar de wind baart me toch wat zorgen. Onderweg geen we over hoogvlakten, waar het stevig te keer kan gaan. De app geeft pieken van windkracht 7 aan, wat voor ons eigenlijk wel de grens is. Omdat de wind uit het westen waait en wij naar het oosten moeten, wagen we het er maar op. Gelukkig gaat alles prima.

In Egilsstadir zijn we al geweest aan het begin van onze reis. Het rondje zit er dus eigenlijk op, maar we hebben hier nog een aantal bezienswaardigheden in de omgeving te bekijken.Onze laatste paar dagen op IJsland, voordat op donderdagochtend de boot weer vertrekt.