Verslag 3 - Reisverslag uit Tórshavn, Faroe eilanden van Jan en Marja - WaarBenJij.nu Verslag 3 - Reisverslag uit Tórshavn, Faroe eilanden van Jan en Marja - WaarBenJij.nu

Verslag 3

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan en Marja

03 Juni 2024 | Faroe eilanden, Tórshavn

za. 1/6 - zo. 2/6

Een beetje gezonde reisstress hebben we wel. Ik sliep wat onrustig. Hoe zal het weer zijn, waarom gaan er zo weinig caravans naar IJsland?? Zou het niet te veel waaien??

Marja loopt haar lijstjes nog eens na en begint al vroeg de handbagage voor op de boot te pakken. Ik zal toch niet zeeziek worden??

Natuurlijk staan we op tijd in de startblokken om naar de haven te gaan. We zien onze veerboot in verte al aan komen. De haven is vlakbij, slechts 10 minuten rijden.

Bij de poort zullen we moeten inchecken; Marja heeft de vouchers en de paspoorten al in de hand.

Jan en Marja? Welkom, zegt een uiterst vriendelijk man.Papieren, niet nodig. Heeft u de gasflessen afgekoppeld? En uw benzinetank gevuld, want er is een staking gaande op de Faeröer eilanden. Aan de hand van ons kenteken, heeft hij al gezien wie wij zijn. Gaat u maar naar vak 49. Dat was alles! Zelfs de verkeersregelaar wenst ons vriendelijk een goede reis.

Over die staking hadden wij nog niets over gehoord, maar onze benzinetank zit gelukkig vol. Op het parkeerterrein staat het reisgezelschap van de ACSI (We zijn er bijna!)al, met zowaar een paar (grote) caravans erbij. Wij zijn dus niet de enigen die met een caravan reizen. Al snel staan we op het parkeerterrein uitgebreid met ze te kletsen. Zo’n groepsreis lijkt ons niets, maar dit zijn toch wel gezellige mensen, met ook nog een avontuurlijke instelling!

Na enige tijd wachten kunnen we als één van de eersten de boot op. Achterin het ruim moeten we draaien en weer terugrijden naar de laadklep. We staan bijna vooraan, dus dat is bij aankomst gunstig. Enkele honderden auto’s, campers van klein tot zeer groot (zelfs één op de basis een grote 4x4 vrachtauto en één van het formaat autobus met achter ‘in de garage’ nog een Smart) en dus wel zes caravans.

Binnen ruim een uur staat alles aan boord en varen we de haven van Hirtshals uit.

We hebben een ruime binnenhut, dus zonder raam, met een behoorlijke badkamer. Prima te doen, want ik slaap toch met m’n ogen dicht. Er zijn verschillende bars en lounges aan boord met een prachtig uitzicht. Zeker in het begin was het zonnig en was het heerlijk om op het dek, achter glas, in de zon te zitten. Het eten was uitstekend: een erg groot buffet met zeer veel keuze. Kortom het ontbrak ons aan niets.

Het slapen ging prima: een beetje deining en we waren direct onder zeil.

Toen we de volgende dag de Shetlandeilanden passeerden, nam de wind en de golfslag toe. Laat in de avond, na ruim 31 uur varen, naderden we Torshavn, de hoofdstad van de Faeröer eilanden. Als 2e konden we van de veerboot af en naar de camping vertrekken. De camping ligt direct aan zee en bestaat uit een met grind verhard parkeerterrein. Binnen 15 minuten zijn alle plaatsen van de camping bezet. Gelukkig hadden we tevoren gereserveerd, anders waren we er niet opgekomen. Vanuit onze zithoek hebben een prachtig uitzicht op zee. Je kan het niet mooier wensen.

• 03 Juni 2024 - 18:41

Frits Spaans:

Slaap jijecht met je ogen dicht Jan? Dan zie je toch niets in je dromen.

• 04 Juni 2024 - 19:57

Marga: