Verslag 9 - Reisverslag uit Þingvellir, IJsland van Jan en Marja - WaarBenJij.nu Verslag 9 - Reisverslag uit Þingvellir, IJsland van Jan en Marja - WaarBenJij.nu

Verslag 9

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan en Marja

15 Juni 2024 | IJsland, Þingvellir

Vr. 14/6 -za. 15/6

Maandag 17 juni is het de Nationale Feestdag in IJsland. De IJslanders hebben dus een lang weekend. Een dat was gistermiddag te merken op de weg. Plotseling reden ze er de IJslandse caravans! Zoals bij ons Pinksteren het weekend is, waarin iedereen naar de camping gaat, is dat dit weekend voor de IJslanders. Hele families arriveren op de campingom hun kampement op te slaan.

Wij zijn gistermorgen voor dat we vertrokken, eerst nog even bij de geisers gaan kijken. De zon scheen nu volop en foto´s met een blauwe lucht als achtergrond zijn toch wat mooier. We rijden niet ver, maar 60 km naar onze volgende, en laatste, bestemming in de Golden Circle, het Thingvellir National Park. In meerdere opzichten een bijzondere plaats.

In de Thingvellir loopt de Mid-Atlantische breuk en komen twee continentale platen bij elkaar. Het Noord-Amerikaanse continent en het Europese continent. Tussen de continenten loop de een kloof die elk jaar 1 a 2 cm breder wordt. Door de kloof loopt een voetpad met aan beide zijden prachtige breukvlakken. Omdat ook hier veel toeristen komen, mooi verhard en op sommige delen zelfs een ‘net’ plankkier.

Voor IJsland is het ook historisch een belangrijke plaats. Al in het jaar 930 kwam hier de volksvertegenwoordiging in de zomer gedurende 2 weken bij elkaar. Een vorm van democratie en dat al in de 10e eeuw! Ook de bevolking kwam er samen, er werd dan rechtsgesproken, handel gedreven, huwelijken gesloten, executies voltrokken en vooral ook feest gevierd.

Dat zal een gezellige aangelegenheid zijn geweest!

En dat doen de IJslanders hier nu ook weer. De eersten zaten om 09.00 uur al aan een biertje!

Wij gaan straks verder naar Reykjavik, de hoofdstad van IJsland. Vanuit de natuur naar de stad, voor een tweetal dagen. Maar eerst nog wat koffie, buiten in zonnetje.

• 15 Juni 2024 - 15:28

C. Van Den Hoef:

Wij hebben weer genoten van jullie verslag. Zo te zien zonnig weer.

Groetjes Lucie en Carolus