Verslag 1 - Reisverslag uit Thisted, Denemarken van Jan en Marja - WaarBenJij.nu Verslag 1 - Reisverslag uit Thisted, Denemarken van Jan en Marja - WaarBenJij.nu

Verslag 1

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan en Marja

29 Mei 2024 | Denemarken, Thisted

za. 25/5 - wo.29/5

We hebben er een week voor uitgetrokken om naar Hirtshals in Noord Denemarken te reizen. Vanuit Hirtshals vertrekt de veerboot, die ons, via de Faeröer eilanden, uit eindelijk naar IJsland zal brengen. Rustig aan, we hebben geen haast en genoeg vakantiedagen. Eigenlijk vinden wij 400 a 500 km wel het maximum om op één dag te rijden.

Afgelopen zaterdag zijn we vertrokken naar Tostedt, een plaatsje even ten zuidwesten van Hamburg, gereden. De lokale camping had precies nog 1 plaatsje vrij voor onze caravan. Een kleine ‘boeren’camping met wat vaste gasten. De eigenaren zijn al wat ouder en dat is hun camping eigenlijk ook. Gedateerd, maar schoon en dat is het belangrijkste.

Op zondag zijn we verder gereisd naar Denemarken. Eerst door Hamburg, een zeer drukke havenstad met op andere dagen enorm veel vrachtverkeer. Bovendien wordt er hard aan de weg gewerkt, dus vaak enorme files en vertragingen. Maar op zondag mogen in Duitsland de vrachtauto’s niet de weg op en stroomt het verkeer nog goed door. In het begin van de middag zijn we in Trelde Næs, vlak bij Fredericia. Een grote nette, ‘straatjes’camping Ook deze camping lijkt vrij vol te staan, maar de meeste plekken zijn ingenomen door vaste gasten, die pas later in het seizoen naar de camping zullen komen. Gelukkig is de wifi goed genoeg, om de F1 race in Monaco op de iPad te kijken.Wat een saaie race!!!! Het weer was prima, dus nog een lekkere wandeling langs het strand en het kustpad gemaakt.

Maandag zijn we naar Fredericia geweest, een aardig plaatsje aan het water. Wij hebben wat rondgelopen, terrasje gepakt en inkopen gedaan. ‘s nachts is het weer omgeslagen en begon het stevig te regenen. De volgende morgen in de regen ons boeltje weer opgepakt en naar Thisted gereden. Een dorpje aan een ‘fjord’ in het noordwesten van Denemarken. Ook deze camping ligt aan het water en vanaf onze plek hebben een prachtig uitzicht, mits het weer mee zit….

Het weer is erg wisselvallig: af en toe een klein zonnetje, afgewisseld met behoorlijke regenbuien. Maar ja, voor het mooie weer ga je niet naar IJsland, dus we kunnen vast wennen.

Denemarken hebben we in het verleden alleen bezocht op doorreis naar Noorwegen en Zweden. Echt gezien hebben we het nauwelijks. Het valt ons op dat het schoon, rustig en gemoedelijk is. De Denen zijn vriendelijk, kalm en spreken hun talen.

Wat meer zon zou het perfect maken!

• 29 Mei 2024 - 18:26

Frits Spaans:

Wat een luxe een week naar Noord Denemarken. Jaren geleden ivm Wereld dogshow deden we dat in 2 dagen. [e-1f600] Veel plezier en een mooie reis, Frits

• 29 Mei 2024 - 23:26

Annelies:

Leuk om te lezen Marja en Jan en de zon zal zich vast wel laten zien komende weken. Op naar IJsland. Al Puffinbirds op de foto ?

• 30 Mei 2024 - 10:41

Annemiek Tubbing:

Ha Jan en Marja, leuk dat jullie naar IJsland gaan. Mijn zus is er vorig jaar geweest en die was erg enthousiast. En je valt met de neus in de boter: er is een vulkaan actief. Hoe mooi kan je het hebben? Wel op afstand blijven. Denemarken is zeker leuk. Niet alleen het land, maar de mensen lijken ook erg op ons. Ik ben benieuwd hoe de overtocht met de ferry naar IJsland is. Dat lees ik vanzelf. Ik ga 11 juli met de ferry naar Harwich in Engeland en dat duurt al 6,5 uur. Ik neem aan dat de overtocht naar IJsland wat langer duurt. Heel veel plezier. Groeten Annemiek

• 30 Mei 2024 - 10:42

Annemiek Tubbing:

P.S. Wel een paar fotootjes van de vulkaan op de site zetten svp :-)