Verslag 8 - Reisverslag uit Geysir, IJsland van Jan en Marja - WaarBenJij.nu Verslag 8 - Reisverslag uit Geysir, IJsland van Jan en Marja - WaarBenJij.nu

Verslag 8

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan en Marja

13 Juni 2024 | IJsland, Geysir

Di. 11/6 – Do.13/6

Inmiddels gebruik ik 3 verschillende app’s voor weer, verkeer en wind. De laatste op advies van een Nederlander die wij onderweg ‘toevallig’ spraken. Deze app geeft juist een goede voorspelling van de windsnelheden voor de komende dagen.

Dinsdag zijn we van Skaftafell naar Vik i Myrdal gereden, ongeveer 140 km door enorme vlakten. Deze vlakten deden ons denken aan de woestijnen in Noord en Zuid-Amerika. Eerst een vlakte met stenen en grind afkomstig van de gletsjers. Vlak, kaal zonder enige begroeiing, mooi in zijn eenvoud. Daarna door een vlakte met lavasteen. Kennelijk al wat ouder, want het steen was begroeid met dikke lagen mos. Ook hier nauwelijks andere begroeiing. We maken een tussenstop in Kirkjubæjarklaustur (!), bekijken er een watervalletje en een andere ‘merkwaardigheid: de kerkvloer. Bij het plaatsje ligt een plateau met zeskantige stenen. Jarenlang heeft men gedacht dat die door mensenhand daar zo waren gelegd en dat het mogelijk de overblijfselen van een oude kerkvloer waren. Later ontdekte men dat het de koppen van kolommen van basalt waren, die door een gletsjer zeer vlak waren afgesleten en nu dit wonderlijke mozaïek vormden.

Langzamerhand wordt het landschap groener en groener. Er verschijnen meer schapen in de weiden en ook IJslandse paarden. (Noem ze vooral geen pony’s!!) Al vroeg kwamen we op de camping in Vik aan. Een mooie ruim opgezette camping, met mooi sanitair en zelfs internet ontvangst in de caravan als je niet te ver van het hoofdgebouw stond. Wij hebben snel een mooi plekje ingenomen en zijn voor de rest van de middag op pad gegaan. Eerst naar Dyrhólaey, een mooie rots aan zee, waarop ook een kolonie papegaaiduikers nestelt. Kennelijk zijn ze nog volop aan het broeden. Eén van de ouders zit op de eieren, terwijl de ander op zee aan het vissen is. Het gevolg is dat je ze nauwelijks ziet. De papegaaiduiker die in een hol in de grond op de eieren zit, komt enkel even naar buiten om zijn behoefte te doen en keert daarna weer snel terug naar de eieren. De partner komt pas laat in de avond terug van zee, maar dan is de rots afgesloten voor publiek. Kortom wij hebben maar weinig papegaaiduikers gezien en op de gevoelige plaat kunnen vastleggen. Misschien maken we later een kans als ze jongen hebben en beiden af en aan vliegen met gevangen visjes. Hierna snel door naar de Skógafoss; jaja, we zijn in IJsland, dus veel watervallen. Breed en hoog, en door de zon die scheen, zelfs een dubbele regenboog. Prachtig!!! Toch ook nog maar even naar het, door het lavagruis, zwarte strand met een prachtige basaltrots. De kolommen van basalt lijken net orgelpijpen. Het is inmiddels de hoogste tijd om terug te gaan naar de camping. De camping die rond het middaguur nog vrij rustig was, staat vrijwel helemaal vol. Onze caravan is ingebouwd door campers, nog net voldoende ruimte overlaten om je deur te openen. Zijn ze zeker zo gewend op camperplaatsen! Gaat ons mooie uitzicht. GGGRRR

Woensdag gaan we vroeg op de weg op. Aan het eind van de middag komt de wind weer opzetten en zal ook donderdag nog aan houden. We gaan naar Geysir. De naamgever van uw keuken-en badgeiser en één van de grote attracties van de zgn. Golden Cirkel.

We staan op een betrekkelijk kleine camping, direct naast het terrein met de geothermische bronnen. De bussen met toeristen rijden af en aan en droppen grote groepen mensen om dit fenomeen te aanschouwen. Honderden mensen staan er te kijken. Eigenlijk is nog maar één echt werkende geiser. Deze spuit om de 6 a 8 minuten een enorme hoeveelheid water en stoom ongeveer 10 meter hoog. Natuurlijk wil je dit fotograferen. Met je gsm in de hand wachten tot het moment daar is en dan door de plotselinge knal je toestel bijna uit je handen laten vallen. Gelukkig gaat hij ongeveer 8 minuten later weer. ’s Avonds kan je vanaf de camping er nog eens naar toelopen, dan zijn alle groepen vertrokken en loopt er slechts een tiental mensen.

Donderdag houden we een ‘rustdag’. Alhoewel, toch even naar die enorme waterval vlak in de buurt: Gullfoss. Nog groter, nog mooier, wat een geweld! Prachtig. ’s Middags naar Secret Lagoon, het oudere en inmiddels wat rimpelige, kleinere broertje van de Blue Lagoon. Het oudste thermaalbad van IJsland zeggen ze. Het kokend hete water stroomt er ‘spontaan’ uit de grond en door het juist te doseren, vormt het een heerlijk warm zwembad. Lekker relaxen.

• 14 Juni 2024 - 11:36

Annemiek Tubbing:

Als campereigenaar moet ik natuurlijk wel even reageren op de beschuldiging van het dichtzetten van caravans. Ja, dat doen wij camperaars en dat doen we alleen op campings; niet op camperplaatsen ;-). Ik vind het wel moedig wat jullie doen met de caravan. Gelukkig lijkt het de moeite waard en genoeg mooie dingen te zien in het barre IJsland. Jammer dat het zo druk is, maar we moeten er maar aan wennen, denk ik. Weinig rustige plaatsen/perioden meer. Veel plezier.