Verslag 4 - Reisverslag uit Tórshavn, Faroe eilanden van Jan en Marja - WaarBenJij.nu Verslag 4 - Reisverslag uit Tórshavn, Faroe eilanden van Jan en Marja - WaarBenJij.nu

Verslag 4

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan en Marja

04 Juni 2024 | Faroe eilanden, Tórshavn

Ma. 3/6 - di 4/6

De Faeröer eilanden is een groep van 18 eilanden, dat een zelfstandig onderdeel is van het koninkrijk Denemarken. Er leven ongeveer 50.000 mensen op deze eilandengroep, waarvan 20.000 in de hoofdstad Torshavn. De eilanden zijn bergachtig met een maximale hoogte van 880 meter. De eilanden zijn grotendeels begroeid met grassen. Bomen komen je er eigenlijk niet tegen, behalve in de tuintjes van wat bewoners. Overal lopen schapen, ook langs en op de weg. Net als op Texel zijn er veel meer schapen dan mensen. Veel huizen zijn strak, modern en vaak kleurrijk. Dit geeft een prachtig beeld in het grasgroene landschap.

Ook de wegen zijn bijzonder goed. De grootste eilanden zijn onderling verbonden met tunnels. Ruim en goed verlicht. Het klapstuk is toch wel een kunstzinnig verlichte, ondergrondse rotonde waar drie tunnels samenkomen. De tunnels op de eilanden door debergen zijn daarentegen vaak smal en slecht verlicht. Goed opletten dus!

Gisteren en vandaag hebben we de drie grootste eilanden verkend. Vrij snel rijd je van de ene kant naar de andere kant, niet meer dan zo’n 40 km. Prachtige watervallen, fjorden, en kleurrijke dorpjes. Helaas is de horeca zeer schaars en als je wat vindt, sla je stijl achterover van de prijzen.

Gisteren zijn we ook nog even bij de supermarkt geweest. Dat was even schrikken, want veel schappen zijn helemaal leeg. Geen verse groenten, fruit of vlees. De eerdergenoemde staking heeft de bevoorrading van deze producten volledig stil gelegd. Ook benzine is alleen nog te verkrijgen door hulpdiensten. Gelukkig hadden we aan een halve tank benzine genoeg om te bekijken wat we wilden zien en hadden we voldoende voorraden bij ons.

Oh ja nog even over het weer. Zoals je kan verwachten midden op de Atlantische oceaan: koud (tussen de 1 en 8 gr. C) en erg wisselvallig. Regelmatig buien, vrijwel direct gevolgd door wat zonneschijn. Binnen enkele minuten kan het weerbeeld volledig veranderen. Als we wat willen bekijken en het regent, wachten we 10 minuten en het zal meestal droog worden en misschien gaat zelfs de zon schijnen.

Morgen vertrekt om 18.00 uur de boot naar IJsland.

Het weer is daar nu verschrikkelijk, hopelijk zet de verwachte verbetering op tijd in.

• 05 Juni 2024 - 09:14

Annelies:

Goedemorgen Marja en Jan,

Laat ik nu net het onderdeel ”Grassen” bestuderen in de Floroncursus ; Wilde Planten! Pffff!

Dit onderdeel bevat zoveel en is eigenlijk een aparte cursus. Voor mij en menig andere cursist TE moeilijk.Wij houden ons nu bij 20 soorten en dan vergeet ik vast de helft weer, maakt niet uit.

Laat nu een oud-collega van mij nu ook door IJsland trekken. Het zou toch heel toevallig zijn als jullie elkaar tegenkomen ,Astrid en Eric.

Doe ze dan vooral de groeten.

ik kijk al weer uit naar het volgende verslag want dat is op IJsland.

Goede reis en ik stuur wat zonnestralen die kant op, want de zon schijnt hier 2 dagen is beloofd…

groet,

Annelies