Verslag 2 - Reisverslag uit Hirtshals, Denemarken van Jan en Marja - WaarBenJij.nu Verslag 2 - Reisverslag uit Hirtshals, Denemarken van Jan en Marja - WaarBenJij.nu

Verslag 2

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan en Marja

01 Juni 2024 | Denemarken, Hirtshals

do. 30/5 - vr. 31/5

Als tienermeisje bezocht Marja Denemarken al eens. Ze deed mee met de open Deense volleybalkampioenschappen in Ollerup. Haar team deed het zeer verdienstelijk en wist zelfs de eerste plaats te halen. Maar daarover zal ik niet verder vertellen, vraag het haar zelf maar als je daarin geïnteresseerd bent.

Wel maakte ze daar voor het eerst kennis met de Deense eetgewoonten. Het beroemde Deense smörrebröd! Afgrijselijk vond ze het en er ging geen hap door haar keel. De rest van het toernooi at ze droge biscuitjes. En dan nog winnen ook!

Gisteren zijn van Thisted naar Hirtshals gereden. Maar een klein stukje van ongeveer 140 km. Naar mate de reis vorderde werd het weer eigenlijk steeds beter. In Hirtshals scheen zelfs de zon! We staan op de plaatselijke camping, gelegen aan het strand en direct naast het plaatsje. Vanuit Hirtshals vertrekken dagelijks meerdere veerdiensten naar Noorwegen en een tweetal per week naar de Faeröer eilanden/IJsland. Dat is duidelijk merkbaar op de camping: van ‘s morgens vroeg tot ‘s avonds laat is het een komen en gaan van meestal Duitse campers. Het aantal caravans en de andere nationaliteiten zijn ver in de minderheid. De meesten blijven maar 1 nachtje omdat ze de volgende dag met de veerboot gaan of er net mee zijn aangekomen. Wij blijven hier 2 nachten, want wij hebben de tijd!

Gisteren zijn we naar het centrum van Hirtshals gelopen om daar inkopen te doen. Meerdere grote supermarkten, met een uitgebreid aanbod, waaronder een rijke sortering aan kant en klaar maaltijden. De supermarkt die wij bezochten had een speciale aanbieding op donderdag. Je raadt het al: smörrebröd!

Plakken stevig roggebrood, royaal belegd met vleeswaren, een saus en een kleurrijke garnering van groenten en vruchten. Werkelijk een plaatje voor het oog. Marja keek heel bedenkelijk, maar gaf toe, het zag er prima uit. Het compromis dat we de volgende dag vis zouden eten, trok haar over de streep. Uiteindelijk moest ze wel toegeven: dat smörrebröd smaakte uitstekend.

Vandaag hebben we rustig aan gedaan op de camping. Uitgebreid douchen, een wasje draaien, wat langs het strand wandelen. Zo waar kwam er een Nederlander met een caravan achter ons staan. Zoals gezegd een zeldzaamheid op deze camping. Tijd voor een gezellig praatje!

Zij gaan naar Noorwegen, dus ik vertellen dat wij naar IJsland gaan. Die Nederlander keek over mijn schouder naar mijn caravan en zei: Mijn ouders zijn daar met een ANWB-reis ook met de caravan geweest. Maar je moet wel opletten met de harde wind, mijn ouders zijn van de weg afgeblazen. Auto en caravan total loss!

Wat een gezellig praatje: ik kreeg er al pijn in mijn buik van. Ik heb direct de app van de IJslandse meteorologische dienst op mijn telefoon geïnstalleerd. We zullen het weer extra goed in de gaten houden.

En oh ja, vanavond een heerlijk visschotel in het “Hirtshals Fiskehus” gegeten.

Marja zat opnieuw te smullen.

Morgenmiddag schepen we in op de veerboot Norröna en gaan we naar de Faeröer-eilanden, waar we zondagavond pas laat aankomen.

• 31 Mei 2024 - 21:26

Frits Spaans:

[e-1f44d]

• 01 Juni 2024 - 09:07

Lucie Van Den Hoef:

Jullie een fijne tocht naar IJsland. Wij een rondje Nederland. Zijn nu bijna 2 weken onderweg. Weer is afwisselend, zijn niet ontevreden.

• 01 Juni 2024 - 10:03

Pieterse:

Jeetje Marja en Jan, ik droom ( fijne droom hoor) hiervan want zo graag wil ik dat ook nog eens. Gaat eens gebeuren.

IJsland! Voorlopig geniet ik van jullie reisverslag en doen jullie maar veel ervaringen op. Op naar de Puffinbirds, Alken, Jan-van-genten enz enz.

Ik kijk uit naar de je foto’s Marja.

Het weer houden jullie heus wel in de gaten, een gewaarschuwd mens telt voor 2 toch?

Mooie voortzetting en veel herinneringen boeken en noteren voor de oude dag om terug te bladeren,

Groeten,

Annelies

• 01 Juni 2024 - 11:29

Trudy:

Leuk om jullie weer te volgen !

• 01 Juni 2024 - 22:50

Linda:

Bijzondere reis maken jullie hoor. Succes met de oversteek.