Verslag 12 - Reisverslag uit Reykjahlíð, IJsland van Jan en Marja - WaarBenJij.nu Verslag 12 - Reisverslag uit Reykjahlíð, IJsland van Jan en Marja - WaarBenJij.nu

Verslag 12

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan en Marja

22 Juni 2024 | IJsland, Reykjahlíð

Do. 20/6 – Vr. 21/6

We zijn aangekomen bij het Myvatn-meer. Een vulkanisch gebied, waar de laatste uitbarstingen alweer enige decennia geleden zijn. Maar alle verschijningen van het vulkanisme zijn hier te bekijken en dat hebben we dus de laatste twee dagen gedaan. Gisteren hebben we als eerste de Hverfall-krater ‘beklommen’. Dit is een zgn. explosiekrater dat wil zeggen doordat het magma diep onder de grond in aanraking met water kwam werd er zoveel druk door stoom opgebouwd dat de as en stenen door explosie van stoom in de wijde omtrek werden verspreid. Hierbij heeft zich een 160 m hoge krater met een diameter van 1 km geformeerd. Je kan naar boven lopen en over de rand van de gehele krater rondlopen. In de krater bevindt zich een ‘kuil’ van ongeveer 40 meter diep. Een prachtig uitzicht op de omgeving met andere kraters, vaak nog gedeeltelijk bedekt met sneeuw.

Een andere wandeling die we hebben gemaakt was door een oud lavaveld Dimmuborgir. Grote grillig gevormde lavazuilen, geven een fantastische aanblik. Er is zelfs een soort grot in de vorm van een kerkzaal en een kerkpoort. Met genoeg fantasie zie je de meest fantastische figuren. Bij aankomst waren er al verschillende bussen met Amerikaanse toeristen. Dat wordt toch niet een hele optocht? Nee, de meeste waren door de wandeling van de parkeerplaats naar het entreegebouw al buiten adem en ploften op het terras neer met een donut en een cola. Wij kozen voor de blauwe route, een ‘difficult path’, een ongeplaveid paadje tussen de rotsen door met veel hoogteverschillen, we waren bijna alleen en wat een schoonheid!

’s Avonds hebben we een bezoek gebracht aan de Myvatn Nature Baths, zeg maar de Blue Lagoon van het noorden. Iets kleiner, maar daar wordt al aan gewerkt. De Blue Lagoon is nog steeds gesloten in verband met de vulkaanuitbarsting bij Grindavik. Een groot natuurlijk zwembad met melkwit water van ongeveer 40 gr C. Eerst verplicht naakt douchen (wel mannen en vrouwen gescheiden)! Maar vervolgens is er een bar in het zwembad en kan je de gevulde plastic glazen mee het water in nemen…. Het water heeft een lichte zwavelgeur uit de warmwaterbronnen uit de omgeving komt. Wij hebben er van genoten en zijn weer helemaal schoon geweekt.

Vanmorgen zijn we naar het solfatarenveld Namaskard gegaan. Een plek waar veel waterdamp en waterstofsulfide onder hoge druk uit de grond ontsnappen. Borrelende modderpoelen, een mooi schouwspel, met een zeer rijke schakering aan kleuren.

In het Krafla-gebied, waar in de jaren ’70 en ’80 diverse vulkaanuitbarstingen waren, kwamen we studenten van de TU Delft tegen, die daar hun veldonderzoek deden bij de vulkaan. Hier staat een enorme geothermische centrale, waar hete stoom uit diepe boorgaten turbines aandrijven die voor 40% van de IJslandse huishoudens genoeg elektriciteit opwekken. De gemiddelde IJslander betaalt maar 35 euro per maand voor energie. Vandaar dat de kachels hier overal aanstaan, terwijl de ramen en deuren ook openstaan.

’s Middag hebben we gewandeld langs het meer en vogels gekeken.

Voor de vogelaars, onder meer een sneeuwgors, IJslandse brilduiker, topper, middelste zaagbek en een paartje Alpensneeuwhoen gezien.

• 22 Juni 2024 - 08:43

Frits Spaans:

[e-1f44d]

• 22 Juni 2024 - 14:14

Linda:

Wat een mooie indruk krijgen we van deze bijzondere reis! Geniet van het vervolg, ik lees lekker mee [e-1f60a]

• 23 Juni 2024 - 19:28

Annemiek Tubbing:

Indrukwekkend en leuke verhalen! Kennelijk is het weer nu ook wel te doen?

• 25 Juni 2024 - 20:36

Anneke:

Wat 'n mooie verhalen over jullie reis door IJsland en wat zijn de foto's ook nog eens extra verhelderend! Het is steeds weer leuk jullie belevenissen te volgen. Dank daarvoor. Geniet nog van jullie vervolg van de Ijslandreis!