Dag 27 27-05-2023 - Reisverslag uit Batchelor, Australië van Jan en Marja - WaarBenJij.nu Dag 27 27-05-2023 - Reisverslag uit Batchelor, Australië van Jan en Marja - WaarBenJij.nu

Dag 27 27-05-2023

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan en Marja

29 Mei 2023 | Australië, Batchelor

Je hebt in Australië 2 soorten krokodillen: de zoutwaterkrokodillen en de zoetwaterkrokodillen. De salty’s kunnen mensen aanvallen en zijn dan vaak dodelijk. De zoetwaterkrokodillen vallen alleen mensen aan als ze in het nauw worden gedreven en zijn meestal niet dodelijk. De salty’s kunnen tot wel 5 meter lang worden en de zoetwaterkrokodillen maximaal 3 meter.

In de vijver, zo’n 30 bij 20 meter en behoorlijk begroeid, op de camping zaten 5 zoetwaterkrokodillen. Betrekkelijk kleintjes en van morgen lukte het om er twee te spotten. Ze liggen meestal doodstil in het water en soms met hun neusgaten en ogen net boven water uit.

Omstreeks een uur of tien hebben we de camping verlaten en zijn het Litchfield N.P. in getrokken. Na een koffiestop kwamen al vrij vroeg aan op de camping bij Wangi Falls.

Een prachtige waterval die uitkomt in een meertje waar normaliter heerlijk in kan worden gezwommen.

De camping is erg basaal. Wat toiletten en een douche, maar dan houdt het op. Geen WiFi, geen afvalbakken en geen dumppunt. Wel volop ruimte in de vrije natuur. Wat wij een echte Eric-camping noemen. Geen Camphost, er is een vacature. We worden welkom geheten door een wallaby met jong in de buidel. Kan niet beter.

Ons plan was te gaan zwemmen in het meertje met de waterval, maar dat gaat niet door. Begin dit jaar hebben de rangers een salty gevangen in dit meertje, waardoor het nu volledig is afgesloten en zwemmen verboden is. Dat terwijl de temperaturen weer boven de 30gr. C zijn.Na een kleine wandeling strijken we voor onze camper in de schaduw neer. Vlak bij de ingang van de camping zien we een prieeltje van een

Prieelvogel., opgemaakt met allerlei schelpen en wat aluminiumfolie. Veel over gehoord maar voor de eerste keer in het echt gezien. Helaas weten we niet of we de prieelvogel ook hebben kunnen spotten. Het lijkt het verkeerde seizoen daarvoor.

Maar ook voor de camper trekt voldoende natuurschoon voorbij. We genieten van de vele soorten vogels en later op de middag ook de wallaby’s. Als we ‘s avonds buiten zitten te eten, horen we geritsel in de struiken, te snel voor een wallaby, in het licht van de zaklantaarn zien we een dingo snel weg rennen. Voor Marja is dit genoeg, zij wil naar binnen. Morgen nog een dag in Litchfield N.P.

• 29 Mei 2023 - 08:19

Frits Spaans:

Mooie watervallen en het ruig terrein prachtig.

Groetjes,

Frits

• 29 Mei 2023 - 10:25

Annemiek Tubbing:

Misschien ga ik wel solliciteren als camphost. Lijkt mij leuk om een tijdje te doen. Had ik toch langer moeten gaan. Het eerste dat ik zou doen is de kroko's uit het meertje halen. Jammer dat er niet meer gezwommen kan worden. Ik wacht met smart op foto's. Kijk ik verkeerd of niet geplaatst?