Dag 28 28-05-2023 - Reisverslag uit Batchelor, Australië van Jan en Marja - WaarBenJij.nu Dag 28 28-05-2023 - Reisverslag uit Batchelor, Australië van Jan en Marja - WaarBenJij.nu

Dag 28 28-05-2023

Door: Jan en Marja

Blijf op de hoogte en volg Jan en Marja

29 Mei 2023 | Australië, Batchelor

andaag hoeven we maar een klein stukje te verplaatsen binnen het Litchfield NP.

Onze volgende camping is maar 32 km verder. We nemen alle tijd en gaan eerst nog een wandeling maken rondom de Wangi Falls. Niet ver, maar met een leuk stukje klimmen naar de top van de waterval. De temperatuur is nog heerlijk en er zijn nauwelijks bezoekers. Onderweg zien we een paar ‘kippen’ in het bos lopen, bruin met kuifje en stevige gele poten. Later eens opzoeken hoe ze echt heten.

In de bomen hangen weer ‘fruitbats’ of te wel ‘vliegende honden’, grote vleermuizen van wel 30 a 40 cm lang en een enorme spanwijdte. Ze maken veel lawaai.

Na een stevig klimmetje komen we boven aanbij de waterval. Het gebied is helaas afgesloten: het is heilige grond van de aboriginals. Jammer, want ik had graag van bovenaf naar beneden gekeken naar het meertje waarin de waterval neer komt.

Terug op de camping zien we nog een paar kaketoes met gele kuif. Na een kop koffie gaan we op pad. Onderweg maken we opnieuw een wandelingetje naar de Tjaetaba Falls. Ongeveer 2 km door tropisch regenwoud, met veel palmen en varens. Bij de waterval aangekomen, zien we het water zo’n 15 meter recht naar benden vallen.Helemaal boven zien we een idyllisch meertje, niet groot, ongeveer 10 bij 10 meter, met kraakhelder water, dat over de rand valt en zo de waterval vormt.

Enkele mensen zitten rustig langs de kant te genieten. Vrij vlot na ons komen er enkele gezinnen en groepen aan. Het is Pinksteren en zij zoeken verkoeling.

Zij nemen luidkeels bezit van het meertje. Springen er schreeuwend in en binnen de kortste keren, zitten ze met z’n allen in het water. De rust is verdwenen en ook het idyllische is weg.

Ik kan mij voorstellen dat de aboriginals zo’n plekje heilig verklaren en daar in alle rust van willen genieten.

Een half uurtje later zijn we op onze nieuwe camping, Florence Falls Campground. Weer een mooie kleine camping, met weinig voorzieningen. Maar wat schitterend gelegen. Het is zonnig en warm. Ook hier een waterval en een meertje, diep in de kloof. Ook wij nemen een zoals veel anderen, een heerlijk verfrissende duik. Het voelt toch ook een beetje als heiligschennis…

• 29 Mei 2023 - 07:53

Eric:

Leuk dat de camping Florence Falls zo goed bevalt, daar staan wij over drie weken. Veel plezier in Kakadu de komende dagen!

• 29 Mei 2023 - 08:57

Frits Spaans:

Idd een heel klein meertje, Mag wel een vijver in mijn tuin zijn, Leuk dat Eric er ook naar toe gaat. Jullie treden zo in de voetsporen van jullie ouders die verknocht waren aan Australië. Ik weet niet of die ook op deze plekken zijn geweest maar vast wel in de buurt. Maar vooral leuk om te zien wat voor invloed ouders op hun kinderen hebben. Na de zoektocht naar mijn vader herken ik dat ook beter bij mezelf en mijn "jongetjes"

Groetjes, Frits

• 29 Mei 2023 - 10:09

Erik :

Hi Frits, Dat is een andere Eric! Ik ben er nog niet geweest en heb niets gepland. Dat is voor later als we met pensioen zijn!

Leuke reisverslagen Jan! Tot binnenkort voor een wandeling in de Nederlandse natuur.

Broer Erik