Dag 34 03-06-2023 - Reisverslag uit Jabiru, Australië van Jan en Marja - WaarBenJij.nu Dag 34 03-06-2023 - Reisverslag uit Jabiru, Australië van Jan en Marja - WaarBenJij.nu

Dag 34 03-06-2023

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan en Marja

03 Juni 2023 | Australië, Jabiru

We hebben voor vanmorgen een extra vaarexcursie geboekt over de East Alligator River. We troffen het bijzonder: er was slechts één ander stel dat ook mee ging. Dus de gids en vier passagiers. De gids was een aboriginal uit Arnhemland en goed bespraakt. Hij vertelde veel over hetbestaan van de aboriginals en gebruik van diverse soorten bomen en planten voor allerlei doeleinden. Een zeer geslaagde excursie en veel minder massaal dan die van Yellowwater. Vandaag zagen we bij de Cahills crossing, de oversteek in de rivier van Kakadu naar Arnhemland, diverse krokodillen. De gids vertelde dat drie jaar geleden een man die de crossing te voet overstak, nog gegrepen is door een krokodil en het niet overleefd heeft. Bij de crossing wordt dan ook uitvoerig gewaarschuwd en de oversteek is voor voetgangers verboden. Desalniettemin staan ze er gewoon te vissen, terwijl de krokodillen voor ze langs zwemmen. De East Alligator River, die overigens volledig verkeerd is vernoemd, er leven immers geen alligators in Australië, is een getijdenrivier en vandaag was het extra hoog water. Je zag het water letterlijk de rivier opstromen, stilvallen en daarna ook weer terugstromen. Daarna zijn we nog een keer naar de rots van Ubirr gereden, waar we gisteravond, nog net de zon zagen ondergaan. Toen was het allemaal wat gehaast, nu hebben we het nog eens rustig overgedaan. Wat een prachtig uitzicht over de wetlands en de omliggende rotsformaties. We staan nu op de Aurora camping in Jabiru, voorzien van alle gemakken, waaronder een heerlijk zwembad voor een verfrissende duik. Na het eten nog even een kop koffie voor de camper (er zitten hier veel minder muggen!) en kregen we in het donker nog een kleine toegift.

In het boompje op onze kampeerplek zit een blauwvleugelkookaburra. Deze grote ijsvogel waren we nog niet eerder tegen gekomen.

Overigens is de verkoop van alcohol in het Kakadu NP streng gereguleerd. Zo krijgen we bij de receptie een officiële alcoholvergunning uitgereikt. Bij de aanschaf van een biertje bij het eten, moest die zelfs eerst worden getoond.

Ik ben nu een “licensed drinker”….. Proost!

• 03 Juni 2023 - 20:56

Frits Spaans: