Dag 10 10-05-2023 - Reisverslag uit Monkey Mia, Australië van Jan en Marja - WaarBenJij.nu Dag 10 10-05-2023 - Reisverslag uit Monkey Mia, Australië van Jan en Marja - WaarBenJij.nu

Dag 10 10-05-2023

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan en Marja

10 Mei 2023 | Australië, Monkey Mia

Dag 10 10-05-2023

Vandaag zal grotendeels bestaan uit autorijden, ongeveer 400 km moeten we overbruggen. Navigeren zal niet erg lastig zijn: simpel gezegd 2x links en dan nog 1x rechts!

Gelukkig kunnen we nog even het Kalbarri N.P. in om de Murchison River nogmaals te bekijken, omdat we er zo dicht langs komen. De eerste stop is de Ross Graham lookout. Het is een klein stukje lopen naar de rivier. We zijn de eersten vandaag die er een bezoekje brengen. Bij de rivier spotten we, zoals onze reisadviseur al had ‘voorspeld’, een drietal kangoeroes, weliswaar aan de overkant van de rivier maar toch.

De Hawks Head lookout is een ‘gewoon’ uitkijkpunt, met een mooi uitzicht op de rivier. Het aantal levende kangoeroes dat we spotten, valt ons wat tegen. De meeste die we zien, liggen doodgereden langs de weg. Ze zijn er dus wel, maar laten zich weinig zien, waarschijnlijk omdat het nachtdieren zijn en ze overdag meestal slapen.

Ook de emoe, de Australische variant van de struisvogel, zien we vandaag voor het eerst op enige afstand langs de weg lopen.

Het landschap kent geen afwisseling, oneindige vlaktes met laag struikgewas.

Het weinige verkeer dat je tegen komt, bestaat voor 75% uit recreatieverkeer: auto’s met caravan en campers.

Vlak voor onze bestemming maken we nog een stop bij Eagles Bluff lookout, een uitkijkpunt direct boven de oceaan. Volgens de informatieborden zou je er doejongs (Indische zeekoe), haaien en roggen kunnen spotten. Wij hebben geruime tijd staan zoeken en wij zien idd. een kleine haai en enkele kleine roggen zwemmen. De doejongs zien we vandaag niet, maar morgen is er weer een kans als we er opnieuw voorbij komen. Via Denham, waar we nog wat boodschappen doen, rijden we naar Monkey Mia, een vrij groot resort aan de Shark Bay, bekend om de dolfijnen. Maar dat zullen we morgen zien (???).

Op de camping zien we plotseling 2 emoe’s lopen, die de caravans ‘afschuimen’ of er niet ergens wat op tafel is blijven liggen, dat ze kunnen opeten. Zo zie je maar: eerst ben je verheugd dat je er één ziet, daarna moet je ze bij je je tafel wegjagen.

• 10 Mei 2023 - 15:02

Frits Spaans:

Het lijkt mij echt fantastisch die dieren ik het wild tegen te komen. Dat is toch wel wat anders dan ik de dierentuin.

Groetjes, Frits

• 10 Mei 2023 - 23:18

Eric:

Goedemorgen vanaf de andere kant van Australië (Townsville). Als het goed is staan jullie over een half uur op de jetty naar de dolfijnen te kijken. Veel plezier vandaag!