Dag 24 24-05-2023 - Reisverslag uit Guildford, Australië van Jan en Marja - WaarBenJij.nu Dag 24 24-05-2023 - Reisverslag uit Guildford, Australië van Jan en Marja - WaarBenJij.nu

Dag 24 24-05-2023

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan en Marja

24 Mei 2023 | Australië, Guildford

Dat was de laatste nacht in ons campertje in West-Australië. Tassen inpakken en de camper opruimen. Schoonmaken hoeft niet, maar de ergste rommel wil je er toch uithebben. De cassette en de vuil watertank moeten uiteraard wel leeg zijn. We mogen een uurtje langer op ons plekje staan, zodat er geen reden is om ons te haasten. Nog even een kop koffie en we rijden naar ons hotel voor de aanstaande nacht, om daar onze bagage vast af te geven, zodat we die straks niet meer hoeven mee te zeulen. Helaas blijkt het hotel nog gesloten(!), dus we lopen het plaatsje Guildford in. Tot onze verrassing is het een alleraardigst dorpje met veel oude gebouwen. In het café-restaurant doen we ons te goed aan koffie met een donut. Hierna is ons hotel geopend en kunnen we onze bagage vast in onze kamer zetten. Het hotel oogt wel wat gedateerd,maar dat is ook wel logisch, want het blijkt al sedert 1852 een hotel te zijn. Hierna brengen we onze camper weg. Je verwacht een grondige inspectie, maar dat komt later wel zeggen ze. Wel hebben we bonnetjes van de cool-box en de Ad Blue ingediend, tevens hebben we nog een halve dag huur geclaimd i.v.m. de vervanging van de accu. Ook daarmee gingen ze vrijwel direct akkoord.

Natuurlijk heb je veel spullen over die je niet kan meenemen het vliegtuig in. Zo hadden wij nog behoorlijk aantal onaangebroken flessen drinkwater, wat frisdrank en wat BBQ-schalen over. Die hebben we bij de verhuurder achtergelaten in speciale schappen. Andere huurders kunnen ze dan weer gebruiken. Wij zullen in Darwin weer kijken of we nog iets van onze gading kunnen vinden. Wij zijn uiteindelijk met de bus naar Guildford terug gegaan en hebben daar wat door het dorpje gewandeld.

Tot onze verbazing troffen we er een Hollands winkeltje aan, waar allerlei Nederlandse artikelen werden verkocht. Koopmans poffertjes- en pannenkoekenmeel, De Ruyter hagelslag en - muisjes, alle soorten drop, kaas, etcetera etcetera. Zo’n verzameling tref je zelfs in Nederland niet aan in een winkel! Toch maar een zak drop meegenomen.

Guildford is een voorstadje van Perth, of eigenlijk is het andersom. Guildford was er eerder dan Perth. Guildford is een van de eerste, oorspronkelijk Engelse nederzettingen, aan de Swan River. Veel gebouwen zijn nog gebouwd door Engelse gevangenen, die 2 eeuwen geleden naar Australië waren verbannen.

Overigens wat in heel Australië overal wordt benadrukt, is dat de aboriginals al 40.000 jaar de oorspronkelijke bewoners en eigenaren van het land zijn en de westerse immigranten hier pas 200 jaar geleden, of later, hier naar toe zijn gekomen.

Zo spraken wij voor ons hotel een van oorsprong Nederlandse vrouw, die hier al 60 jaar woonde. Ze was geboren in Delft en met haar ouders op jonge leeftijd naar Australië geëmigreerd. Ze was 5x teruggewenst in Nederland, maar West-Australië beviel haar nog steeds uitstekend.

Morgen vliegen we al vroeg naar Darwin.

We hebben al een taxi besteld, die om ons om 04.45uur zal komen ophalen. Kort nachtje dus.

• 25 Mei 2023 - 07:58

Frits Spaans: