Dag 2 02-05-2023 - Reisverslag uit Perth, Australië van Jan en Marja - WaarBenJij.nu Dag 2 02-05-2023 - Reisverslag uit Perth, Australië van Jan en Marja - WaarBenJij.nu

Dag 2 02-05-2023

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan en Marja

02 Mei 2023 | Australië, Perth

Dag 2 02-05-2023

Even na achten gisteravond vielen de luiken spontaan voor de ogen. We trokken het niet langer en zijn het bed maar ingedoken. Klokje rond geslapen en pas tegen 9 uur vanmorgen kwam ik weer bij kennis. Met enige moeite Marja ook weer tot leven kunnen wekken. Het ontbijt hebben we in een koffie barretje om de hoek genuttigd. Een sterke kop koffie doet je dan weer goed.

We verblijven in Perth CBD oftewel Perth Central Business District. Een wijk met winkelstraten en veel enorme glazen kantoorgebouwen van tientallen etages hoog, maar zo nu en dan ook wat andere ‘lage’, oude gebouwen van baksteen zoals kerken en overheidsgebouwen. De mix geeft een bijzonder charmante aanblik. Het straatbeeld is hier modern, westers en schoon. Schoner en netter dan wat wij in ons eigen land gewend zijn. De bevolking is een echte smeltkroes van allerlei oorsprong, maar altijd beleefd en relaxed.

Eerst hebben we een paar lokale simkaarten voor onze mobiele telefoons aangeschaft, zodat we ook zonder WiFi ‘connected’ zijn.

Daarna zijn wij via de Elizabeth Quay, het moderne waterfront langs de Swan River, naar het ‘Kings Park en Botanic Garden’ gelopen. Een tochtje van ongeveer 4 km. Volgens de gids in het bezoekerscentrum het grootste stadspark ter wereld. Of dat ook correct is, heb ik niet kunnen nagaan, maar groot is het zeker.

In het park, dat wat hoger op de berg ligt, zijn verschillende uitzichtspunten gelegen met zicht op Perth CBD en de Swan River. Ook is er een indrukwekkend oorlogsmonument. Een rondwandeling door de botanische tuin met zeer veel inheemse planten en bomen was echt genieten, zeker bij het prachtige zonnige weer en 25 graad C. Ook het park is als de stad: erg netjes en verzorgd. Nergens zwerfafval of graffiti.

Zoals bekend, wij zijn meer mensen van de natuur, dus deze dag was mooi, maar ook weer genoeg. Ik kijk uit naar de meer ‘wilde’ natuur.

Maar dat zal nog even op zich laten wachten. Morgen gaan we onze camper ophalen en gaan we naar Fremantle, een plaatsje aan de kust niet ver van Perth. Zou het ‘het Zandvoort van Perth’ zijn of meer Perth Plage? We zijn benieuwd.

Oh ja, nog een grappige wetenswaardigheid. Je kan hier alles met plastic betalen! Alle bankpassen worden geaccepteerd, maar ook de bankbiljetten zijn van plastic!!

Als eerste land ter wereld introduceerde Australië al in 1992 bankbiljetten van polypropyleenin plaats van, met katoenvezel versterkte,papieren bankbiljetten.

• 02 Mei 2023 - 21:11

Frits Spaans:

Leuk weer mee te lezen, maar moet je nu helemaal naar Perth? Ik bestel gewoon op internet in Nederland CBD (olie) [e-1f600]

Groetjes, Frits