Dag 15 Guamote 18-10-2017 - Reisverslag uit Guamote, Ecuador van Jan en Marja - WaarBenJij.nu Dag 15 Guamote 18-10-2017 - Reisverslag uit Guamote, Ecuador van Jan en Marja - WaarBenJij.nu

Dag 15 Guamote 18-10-2017

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan en Marja

19 Oktober 2017 | Ecuador, Guamote

In alle vroegte ging de wekker al. Het weer was als gisteren, bewolkt en regenachtig. Om 06.00 uur ontbijt en om 07.00 stond de taxi voor om ons naar Rio Bamba te brengen. Daar werden we afgeleverd bij een soort outdoorwinkel. Gelukkig hadden we nog wat tijd voor een kop koffie in een koffiebar om de hoek, want de energie zat er nog niet echt in. De reis is intensief en de hoogte maakt het toch wel zwaarder.
Om 09.00 uur was voor ons een gids en een auto met chauffeur beschikbaar, om te gaan wandelen in de omgeving van de Chimborazo. De Chimborazo is de hoogste vulkaan in de Andes en meet 6310 meter boven de zeespiegel. Door de vorm van de aarde zou hij zelfs 2000 meter hoger zijn dan de Mount Everest als je de hoogte vanaf het middelpunt van de aarde meet. Maar wij gaan niet voor de top, wij maken aan de voet een mooie wandeling. Eenmaal daar aangekomen kwam de zon door en verdween de bewolking. De Chimborazo vulkaan werd in al zijn omvang zichtbaar met schitterend witte sneeuw rondom de top!
Wij begonnen onze tocht op een hoogte van 3850 m en zijn uiteindelijk tot 4200 meter hoogte gelopen. Rustig aan want de tocht is behoorlijk pittig. Op 4200 meter is in een enorme lege vlakte tussen wat rotsen een bos van Polylepis-bomen gelegen. Dit was het einddoel van de wandeltocht. Met de auto werden we weer terug gebracht naar Rio Bamba. We moesten ons nog haasten, want hierna volgde nog een rit met de bus naar Guamote. We werden keurig bij het busstation afgezet. Een erg leuke ervaring om ook met een reguliere bus te reizen. Voor 1 dollar reis je ongeveer 50 km. Iedereen die met de bus mee wil, zwaait even. Ook allerlei verkopers komen de bus in om hun waar te slijten: fruit, ijs, koek etc. Veel 'lokalen' in traditionele kleding reizen mee, bijzonder afwisselend. Er is een soort conducteur op de bus die het geld int en helpt met de bagage. I.vm met de bagage hebben we in Guamote nog een taxi genomen. De eerste indruk van de stad was niet best, alles is opengebroken en een enorme vieze boel. Het hostel daaren tegen is een soort ontwikkelingsproject van een Nederlands/Vlaams stel. Het hostel is bijzonder leuk ingericht en de voorzieningen zijn uitstekend. Wij hebben er heerlijk gegeten, met zowaar een fles wijn.

• 19 Oktober 2017 - 06:42

Monique En Eric:

Hallo Jan en Marja! Net terug uit de USA van een campertocht met het de bekende stellen (Zwaan, Rodijk en Van Zeventer) eindelijk de kans gehad om jullie reisverslagen met terugwerkende kracht te lezen. Jeetje, dat zijn toch weer hele nieuwe ervaringen die jullie opdoen! Vergeleken met jullie avontuur lijkt onze tocht door de USA bijna een schoolreisje (alhoewel onze rit door de sneeuw in Yosemite, de hitte in Death Valley, net op tijd weg voor de shooting in Las Vegas, de wandeling van 15 km. door Chiricahua en de "vuurgevechten" in Tombstone natuurlijk ook geen kinderspel zijn geweest). Ontzettend leuk om jullie verhalen weer te lezen, ga door, geniet er van en veel (water) drinken op die hoogte!
    Hartelijke groetjes uit Voorburg!

• 19 Oktober 2017 - 19:47

Anneke En Nico:

Wat enorm leuk om jullie verslag van het reizen door de Andes te lezen. Het is zo'n geweldig indrukwekkend gebergte. Natuurlijk zijn jullie daar al heel vaak op gewezen: heel, heel veel water drinken op die grote hoogte. Als ik jullie verhaal lees, zijn er ook heel veel meren tussen de bergen, en vooral als de bergen daarin weerspiegeld worden is dat een ervaring om nooit meer te vergeten. Nog heel, heel veel plezier tijdens de voortzetting van jullie avontuurlijke reis!