Dag 14 Banos de Agua Santa 17-10-2017 - Reisverslag uit Baños, Ecuador van Jan en Marja - WaarBenJij.nu Dag 14 Banos de Agua Santa 17-10-2017 - Reisverslag uit Baños, Ecuador van Jan en Marja - WaarBenJij.nu

Dag 14 Banos de Agua Santa 17-10-2017

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan en Marja

18 Oktober 2017 | Ecuador, Baños

Vanmorgen gooide echt Hollands weer roet in het eten. Laag hangende bewolking, regen en een harde wind, belette dat we, zoals gepland, er met mountainbikes op uit konden. We wilden vanaf een hoog uitkijkpunt, Casa del Arbol, boven de stad Banos, met de mountainbikes, 'downhill' rijden. Daarna ging de route ongeveer 15 km langs de rivier, met zicht op schitterende watervallen. Bij de laatste en meest beroemde, de 'Pailon del Diablo' (de waterketel van de duivel) zouden we een wandeling naar de waterval maken.
Eerst omstreeks 13.00 uur knapte het weer zodanig op dat we op pad konden. Met een truck taxi, de fietsen achterin, zijn wij naar het uitkijkpunt gebracht. Echter bleek de bewolking het zicht op de stad in de vallei volledig te hebben ontnomen.
De schommel op de rand van de afgrond was hierdoor 'heel gewoon'. Je zag de diepte niet. De weg naar beneden was hier en daar nog nat en het, door de wind, gevallen blad maakte het soms glad. Heelhuids zijn we beneden aangekomen om vervolgens de mooie route naar de 'Pailon del Diablo' te rijden. Door het late vertrek kwamen we hier eigenlijk te laat aan en restte ons te weinig tijd om de volledige wandeltocht te maken.
De waterval is enorm. Je kan er zelfs achterlangs lopen, maar je wordt wel blootgesteld aan een verschrikkelijke hoeveelheid spatwater. Ook zonder deze passage ben je diep onder de indruk van het natuurgeweld en al kletsnat. Vervolgens werden we in de bak van een vrachtwagen terug naar Banos gereden waar we in het duister aankwamen.
Hier heerlijk gegeten en vervolgens met de taxi naar het hotel. Die taxi's zijn goedkoop en overal beschikbaar. Voor 2 dollar rijden ze je door de gehele stad. De vulkaan Tungurahua, die vlakbij Banos ligt, hebben wij deze dagen door de bewolking niet gezien. Morgen gaan we naar de vulkaan Chimborazo, hopelijk hebben we daar een beter zicht.