Dag 2 Buenos Aires 3-11-2022 - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Jan en Marja - WaarBenJij.nu Dag 2 Buenos Aires 3-11-2022 - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Jan en Marja - WaarBenJij.nu

Dag 2 Buenos Aires 3-11-2022

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan en Marja

04 November 2022 | Argentinië, Buenos Aires

Vandaag te voet het centrum van Buenos Aires verkend. Een enorme, prachtige stad met een rijk verleden. Vanaf ons hotel eerst langs de dokken, Puerto Madero, gelopen. De oude pakhuizen zijn verbouwd tot moderne restaurants en terrassen, zoals dat in meerdere Europese steden is gebeurd. Aangrenzend een hypermoderne wijk met hoge kantoor- en woongebouwen. Zelfs de Argentijnse versie van de Rotterdamse ‘Zwaan’ ontbrak niet. Jammer dat hij net in de steigers stond.

Hierna naar de begraafplaats van Recoleta gelopen, hetArgentijnse ‘Wassenaar’ onder de begraafplaatsen. In enorme mausolea liggen de kisten van de rich en famous van oud Argentinië begraven, of moet ik zeggen opgeslagen? Enorme bouwwerken, rijk versierd met ornamenten en beelden. Voor mij was de enige bekende Eva Perón - Duarte (Evita), maar dat zal mijn gebrek aan zuid-Amerikaanse (cultuur)geschiedenis zijn.

Hierna zijn we wat gaan nuttigen in grand café Tortoni. Een prachtig café, met nog een historische Art Deco inrichting. Zoals je hier wel vaker ziet in het begin van de middag, eerst buiten in de rij wachten tot er een tafeltje vrij komt. Maar dan heb je ook wat.

Via het Plaza Mayo, waar weer volop werd gedemonstreerd, vandaag door de verpleging, waarvoor of tegen is ons niet duidelijk geworden. De sfeer zat er goed in: met harde muziek en een blik bier, zat men midden op straat gezellig in groepjes bij elkaar. Rond de pyramide op het plein, bekend van de ‘Dwaze Moeders’, liep ook een groep te demonstreren met vlaggen refererend aan deze moeders. Waarschijnlijk gaat het nog steeds over het grote aantal vermisten onder het oude regime.

Hierna weer terug naar ons hotel.

Voor de avond een diner met tango show geboekt. Tenslotte is Argentinië het land van de tango. Het leek mij eerst wat ‘super toeristisch’, echter dat bleek ten onrechte.

Na een prima diner, een energieke tango show. Met name de oude bandoneonist maakte indruk op mij. De tranen schoten bij mij niet in de ogen, maar ik vond het echt mooi. We hadden het niet willen missen. Moe, van de 15 kilometer door de stad wandelen, maar voldaan, nog even dit verslagje schrijven.

Morgen volgt weer een dag Buenos Aires.