Dag 10 Gunung Mulu Natinaal Park 16-09-2018 - Reisverslag uit Miri, Maleisië van Jan en Marja - WaarBenJij.nu Dag 10 Gunung Mulu Natinaal Park 16-09-2018 - Reisverslag uit Miri, Maleisië van Jan en Marja - WaarBenJij.nu

Dag 10 Gunung Mulu Natinaal Park 16-09-2018

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan en Marja

18 September 2018 | Maleisië, Miri

Met gebruik van de airco en de fan lukte het om het redelijk koel in de bungalow te krijgen, zodat we lekker konden slapen. Ook hier is het een orkest aan geluiden van kikkers, gekko's en soms wat vogeltjes. Voor 7 uur ben ik al even het park uit gelopen. Langs de toegangs weg liggen verschillende huisjes van locals. Plotseling was er geschreeuw, blaften er honden en klonken er luide knallen. Er werd geschoten! Een auto stopte en een man rende naar een woning. Nieuwsgierig wat er allemaal gebeurde, ben ik toch voorzichtig poolshoogte gaan nemen. Toen ik ter hoogte van de woning kwam,kwam er een man met een geweer op me afgelopen. Plotseling uit het niets, stak er een wild zwijn over. De man legde aan en schoot, maar miste en het zwijntje vluchtte het hoge gras in. Er had een groep zwijntjes in de bossages gezeten en de honden hadden ze gevonden. Een zwijntje werd geschoten. Vanavond eten ze babi pangang.
'S morgens hebben we 2 prachtige grotten bezocht. De eerste was Windcave, een prachtige druipsteengrot, slechts beperkt uitgelicht. Omdat wij de eerste bezoekers waren, waren we alleen in de grot, dus geen geluiden van anderen, geflits of gelach.
Daardoor werd het extra mooi, alsof je door maagdelijke sneeuw loopt. De tweede grot was Clearwatercave een enorme grote en diepe grot, waarin onderin een brede, snelstromende rivier loopt. Eigenlijk is het slechts een eerste, klein gedeelte van de grot. Het hele stelsel van grotten omvat inmiddels 140 km en nog steeds worden nieuwe stukken in kaart gebracht. Onze gids vertelde dat hij met een soort expeditie was mee geweest en het toen laatst ontdekte stuk onder de grond had bezocht.
Tijdens de hele expeditie was hij een week onder de grond geweest. Na afloop van het bezoek konden we nog even in de rivier zwemmen en werd er een picknick lunch verzorgd. 'S middags hebben we eerst siësta gehouden en zijn daarna nog wat rond gaan wandelen. Na het diner zijn we zelf met de zaklamp op pad gegaan. De begeleide nightwalk was al volgeboekt. Ook zelf hebben we het nodige kunnen spotten, veel insecten en kikkers, waaronder een heel kleintje, ter grote van een duimnagel. Ook zagen we soort halfaapje dat tussen de bomen heen en weer sprong. Geen idee hoe het beestje heet, dat moeten we nog even opzoeken.
NB: het betreft waarschijnlijk een spookdiertje, idd. een halfaap.