Dag 18 Sukau 24-09-2018 - Reisverslag uit Sandakan, Maleisië van Jan en Marja - WaarBenJij.nu Dag 18 Sukau 24-09-2018 - Reisverslag uit Sandakan, Maleisië van Jan en Marja - WaarBenJij.nu

Dag 18 Sukau 24-09-2018

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan en Marja

25 September 2018 | Maleisië, Sandakan

Een drukke dag vandaag vol activiteiten. Om 05.30 uur werden we al gewekt, om na een 'light breakfast' om 06.00 uur met de boot weer de rivier op te gaan. Prachtig de mistdampen hangen nog boven de rivier en tussen de boom toppen. Alles is nog stil en rustig. Langs de waterkant worden ook de eerste vogels wakker. De gids en stuurman hebben er prima oog voor en zien de kleinste dingen al op grote afstanden.
Ze weten de namen van de vogels in het Engels, de Nederlandse namen moet ik nog eens rustig opzoeken. Roofvogels, watervogels en niet te vergeten, de prachtige neushoornvogels. Het fotograferen is nog vrij lastig, ze zitten vaak op grote afstand hoog in de bomen, vaak achter wat takken of bladeren of met de rug naar je toe. Natuurlijk kan je ze met de zoomlenzen dichterbij halen, maar zo'n bootje schommelt door de mensen die er inzitten of door de golfslag van andere boten. Kortom het gaat nog al eens mis. Soms lukt het niet om een goede foto te maken en is de vogel al weer gevlogen. Maar een enkel mooi shot zal er wel bij zitten. Ik begrijp dat sommige vogelaars er dagen over doen om het juiste plaatje te schieten.
Tijdens de ochtendcruise, hebben we ook nog een olifant, althans een gedeelte ervan gezien. Het dier stond tussen het hoge struik gewas en vertrok al snel nadat wij hem in het zicht kregen. De ochtend cruise werd afgesloten met een krokodilletje, waarmee de Borneo Big 5 compleet was. Na het uitgebreide ontbijt nog een wandeling door het bij het resort gelegen woud gemaakt. Tijdens deze tocht kwamen we, naast wat eekhoorns, nog een slang tegen, die net een kikkertje verorberde. Vervolgens weer een lunch, een lezing over orang oetans en weer een middagcruise. Tijdens deze tocht, kregen we verschillende soorten neushoornvogels te zien, waaronder de allermooiste, met op zijn snavel een prachtig gekleurde, omhoog gekrulde hoorn. Deze vogel kon een creatie van Picasso zijn. De cruise werd afgesloten met een zonsondergang van ongekende schoonheid. Owow, wat een prachtige dag. De afsluiting was natuurlijk het diner, aan de waterkant, waarbij alle gasten, mannen en vrouwen, een traditionele sarong dragen.

• 27 September 2018 - 14:13

Valerie:

Dat zoomen moet lukken met de nieuwe PANASONIC LUMIX DMC-TZ80.