Dag 9 Gunung Mulu Nationaal Park 15-09-2018 - Reisverslag uit Miri, Maleisië van Jan en Marja - WaarBenJij.nu Dag 9 Gunung Mulu Nationaal Park 15-09-2018 - Reisverslag uit Miri, Maleisië van Jan en Marja - WaarBenJij.nu

Dag 9 Gunung Mulu Nationaal Park 15-09-2018

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan en Marja

18 September 2018 | Maleisië, Miri

Kuching hebben we nu definief achter ons gelaten en zijn door gevlogen naar het Gunung Mulu Nationaal Park. Vanmorgen stond de chauffeur keurig op tijd in de lobby te wachten om ons naar het vliegveld te brengen. Het inchecken gebeurde daar op z'n elfendertigst, waarom zou je je haasten. Natuurlijk stonden wij in de verkeerde rij. De mensen voor ons hadden of teveel bagage bij zich en moesten bij betalen of het ticket zat nog onderin de koffer. Kortom ons geduld werd op de proef gesteld.
Wij vlogen met een propellertoestel van Mas Wings, geschikt voor ongeveer 100 passagiers, naar het Mulu NP. Dat park is alleen door de lucht of via een meerdaagse voettocht door de bergen te bereiken. Dagelijks worden er een paar honderd bezoekers ingevlogen. Wij worden weer netjes op gepikt en naar ons verblijf gebracht.
Dit keer een moderne, strakke bungalow, met warm en koud stromend water en een airco. Helaas geen wifi of TV, dus de race van Max in het nabij gelegen Singapore zullen we missen. 's Middag zijn we gaan wandelen door het oerwoud. Wandelen, want er lag een net plankier. Een beetje te georganiseerd, maar het woud was prachtig. Helaas nog geen neushoornvogel kunnen spotten, maar misschien komt dat nog. Aan het einde van het pad ligt de zgn. Deercave. Een grot bekend om de grote hoeveelheid vleermuizen, die tegen de avondschemering massaal naar buiten vliegen. Bij regen laten ze het wel eens afweten en hoewel een bezoek aan de grot pas overmorgen op het programma staat, zijn we nu het mooi weer is, toch blijven kijken. Er is een soort terras ingericht waar vanaf je het allemaal prima kan observeren. Ook was er een filmploeg voor een Amerikaans natuurprogramma aan het filmen. We moesten nog wel even wachten, maar zo tegen 18.00 uur kwamen ze naar buiten enkele miljoenen vleermuizen in grote zwermen. Het doet denken aan de grote zwermen spreeuwen die je bij ons ook wel eens ziet, maar dan steeds weer opnieuw. Een schitterend schouwspel, waarbij de zwermen soms mooie figuren maken als spiralen of cirkels. Tegen de tijd dat de duisternis invalt, is het spektakel voorbij. Je moet nog wel door de duisternis teruglopen over het verlichte plankier. Onderweg nog verschillende kikkers en een ijsvogel kunnen vangen in het licht van de zaklamp. Na het diner, dit keer een bij het park passende hamburger met friet, lekker douchen en vroeg onder de wol.

• 18 September 2018 - 12:27

Valerie: