Dag 7 07-05-2023 - Reisverslag uit Geraldton, Australië van Jan en Marja - WaarBenJij.nu Dag 7 07-05-2023 - Reisverslag uit Geraldton, Australië van Jan en Marja - WaarBenJij.nu

Dag 7 07-05-2023

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan en Marja

07 Mei 2023 | Australië, Geraldton

Dag 7 07-05-2023

Hoopten we op mooi weer, het viel vies tegen: vanmorgen was het grauw, koud en regenachtig. De wekker liep weer voor zevenen af. Na de gebruikelijke ochtendrituelen, reden we even na achten van de camping af, om langs de Indian Ocean Drive verder naar het noorden te trekken. Zo vroeg op zondagmorgen is het nog vrij stil op de weg. Alleen wat toeristen trekken met hun caravans weer richting Perth.

Het eerste plaatsje dat we aandoen is Jurien Bay, een klein havenplaatsje. De weinige toeristen die al op zijn, gaan naar de lokale koffiekiosk voor een bakje troost. Na een wandelingetje, gaan we tanken en ons afvalwater dumpen bij het dumpstation.

We rijden verder naar het volgende plaatsje Green Head. Hier is het nog stilller, zelfs de lokale koffietent zit nog dicht. Inmiddels is het droog en begint er zelfs een flets zonnetje te schijnen. Wij lopen naar het uitzichtpunt dat uitkijkt over de verschillende baaien. We zetten zelf maar een kop koffie en drinken dit, genietend van het zicht, op een bankje op.

Via Port Denison komen we uiteindelijk in Geraldton, waar we het lokale museum hebben bezocht. Een groot gedeelte van het museum is gewijd aan de ondergang van het Hollandse VOC-schip de Batavia in 1629. Het schip was onderweg van de rede van Texel naar Batavia. Het schip raakte uit koers en leed schipbreuk op het rif bij een kleine groep eilanden zo’n 60 km uit de kust van Geraldton. De opperkoopman en de schipper gaan met een klein gedeelte van de bemanning in een sloep naar het vaste land van Australië, maar als ze daar niets vinden, zeilen ze door naar Batavia. De achtergebleven bemanningsleden en passagiers beleven een verschrikkelijke tijd op de eilanden groep, waarbij velen worden verkracht en vermoord. Na bijna honderd dagen komt men terug met een ‘reddingsschip’ waarmee de overlevenden alsnog naar Batavia worden gebracht. 7 muiters worden ter plaatse berecht en veroordeeld tot de galg. Het aantal doden na de schipbreuk bedraagt 198, bijna 2/3 van de mensen die oorspronkelijk aan boord gingen. In het museum zijn verschillende zaken tentoongesteld die afkomstig zijn van de Batavia. De restanten van het scheepswrak zelf liggen in een museum in Fremantle. Ook andere Nederlandse schipbreuken hier voor de kust zoals van de Zuytdorp, de Vergulde Draek en de Zeewijk komen aanbod. Toch interessant een lesje Nederlandse geschiedenis in West-Australië!

Na wat boodschappen te hebben gedaan, zijn we even ten noorden van Geraldton neer gestreken op een camping.

• 07 Mei 2023 - 16:57

Frits Spaans:

Een schrale troost hier regent het ook de hele dag. net in een onweersbui gezeten (gelukkig met auto) zoals ik jaren niet heb meegemaakt. straten stonden blank met zeker 5 cm regen water. Met door rijden kwam water over dak heen..

Veel plezier met oude scheepswrakken [e-1f604]

Frits