Dag 5 05-05-2023 - Reisverslag uit Lancelin, Australië van Jan en Marja - WaarBenJij.nu Dag 5 05-05-2023 - Reisverslag uit Lancelin, Australië van Jan en Marja - WaarBenJij.nu

Dag 5 05-05-2023

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan en Marja

05 Mei 2023 | Australië, Lancelin

Dag 5 05-05-2023

Vandaag verlaten wij de omgeving van Perth en trekken langs de kust naar het Noorden.

Ik had het eerder over Fremantle, als het Zandvoort van Perth. Dat is niet juist. Het heeft geen massatoerisme en heeft wel een aller aardigst centrum met winkels voorzien van die ouderwetse luifels. Heel leuk. Meer noordelijk van Perth zijn er meer echte moderne badplaatsen zoals Scarborough. Overigens niets mis mee als je er van houdt.

Ons doel vandaag is het Yanchep N.P., dat ongeveer een uur rijden van Fremantle ligt. Het dorpje is het laatste dat tot de regio Perth wordt gerekend. Zoals een behulpzame supermarktmedewerkster het zei: daarna is er niets meer, alleen maar outback. Yanchep N.P isbekendom de ‘kolonie’ koala’s en de grotten. De bekendste grot, de Crystal cave, is helaas gesloten in verband met een renovatie. Dat gaat dus niet door.

Al op het parkeerterrein zagen we verschillende mooie vogels: zwermen zwarte (??) kaketoes, een Kookaburra (bekende lachende Australische vogel) een Australische witte ibis en nog veel meer vogels die we nog moeten opzoeken.

De koala’s leven aan de Australische oostkust. Hier in West-Australië, leeft alleen deze geïntroduceerde ‘kolonie’. Het kostte de nodige moeite om ze te vinden, maar echt hoog in de boom zat tegen de stam een grote bol pluizig haar. Met grote moeite hebben we er uiteindelijk drie gevonden. Later vernamen we van een verzorgster dat dit de gehele kolonie was. Nu is drie uit drie niet slecht, maar drie is wel erg weinig. Ook koala’s slapen veel en zijn nachtdieren, dus we hebben ze nauwelijks zien bewegen. We kunnen ze toch afvinken:we hebben ze gezien en zullen ze deze vakantie waarschijnlijk niet meer tegenkomen.

Ook zagen we in dit park de eerste, echte kangoeroe. Alhoewel ook dit nacht dieren zijn zagen we er verschillende, lekker lui liggend in het gras. Kortom toch weer het nodige gezien.

Na wat boodschappen te hebben gehaald in het dorpje Yanchep, zijn we naar Lancelin gereden, waar we direct naast het strand op de camping staan. Bijtijds zijn we naar een restaurant/bar gelopen en hebben, in een flets avondzonnetje genoten van het happy hour en daarna een prima avondmaaltijd.

• 05 Mei 2023 - 16:08

Frits Spaans: