Dag 16 Sepilok 22-09-2018 - Reisverslag uit Sepilok, Maleisië van Jan en Marja - WaarBenJij.nu Dag 16 Sepilok 22-09-2018 - Reisverslag uit Sepilok, Maleisië van Jan en Marja - WaarBenJij.nu

Dag 16 Sepilok 22-09-2018

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan en Marja

22 September 2018 | Maleisië, Sepilok

Het Rainforest Discovery Centre staat vandaag op het programma. 's Morgens lopen we op eigen gelegenheid door het park en 's avonds met een gids een nachtwandeling. Het park heeft een mooie canopywalk en er zitten veel vogels zeggen ze. Eerlijk gezegd dat valt wat tegen, we hadden gehoopt op de neushoornvogel, maar buiten die ene glimp in Mulu, hebben we ze nog niet gezien. We zagen een prachtige roofvogel, een Wranglers hawk eagle op een nest in een boom zitten. Ook zat er een kleurrijke ijsvogel op een tak bij het water, maar wij stonden er hoog boven en daardoor is de foto uit wel erg vreemde hoek genomen. Een enkele keer zagen we een vogel vanuit de ene struik in de andere schieten. Nauwelijks waarneembaar, laat staan dat we nog foto's konden maken.
Toen we 's middags over het resort liepen kwamen we weer een orang oetang en een makaak tegen, je hoeft dus eigenlijk niet ver te gaan. Ze zitten vlakbij.
Voor de avondwandeling werden we door de gids opgehaald. Eenmaal in het park werden we snel meegenomen naar een plekje op de canopywalk met wat hoge bomen in de buurt. Hier was het wachten in de schemer tot de vliegende eekhoorns actief werden. Na verloop van tijd zagen we idd een paar eekhoorns van de ene boom naar de andere vliegen. Vliegen is eigenlijk het goede woord niet, ze 'zeilen' van de ene boom naar de andere over een afstand van enkele tientallen meters. Ze maken daarbij gebruik van vliezen tussen de voor- en achterpoten en landen daarna op de stam van de volgende boom. Heel merkwaardig die grote eekhoorns zich zo te zien verplaatsen. Tijdens de wandeling kwamen we verschillende dieren tegen zoals een schildpad, vliegende vossen (een zeer grote vleermuis), slangen, spinnen en een slapende ijsvogel. Die kleurrijke ijsvogel bleef gewoon lekker doorslapen, terwijl wij hem van korte afstand konden fotograferen. Hoogtepunt vond ik toch wel de spookdiertjes (western tarsier) een kleine halfaap met enorme ogen die als een bolletje wol tegen een tak aanzit op zoek naar insecten. Als hij die spot, springt hij er met een enorme sprong bovenop. Onze gids wist er zelfs 2 te vinden, een wat verscholen tussen de bladeren, maar de andere hagend aan een tak. Mooi vrij van zijn omgeving zodat hij goed op de kiek was te zetten. Prachtig die grote diepbruine ogen!

NB: mijn iPad kan de geheugenkaartjes van mijn fototoestel niet meer lezen. Ik vermoed dat de IPad of verouderd of defect is. Tijd voor een nieuwe dus. Voor de foto's moeten jullie dus een een keer langs komen als we weer thuis zijn.

• 23 September 2018 - 15:35

Trudy:

Wat een prachtige reis maken jullie! Ben weer helemaal bij gelezen
    Genieten!!!