Dag 6 Nanga Sumpa 12-09-2018 - Reisverslag uit Lubok Antu, Maleisië van Jan en Marja - WaarBenJij.nu Dag 6 Nanga Sumpa 12-09-2018 - Reisverslag uit Lubok Antu, Maleisië van Jan en Marja - WaarBenJij.nu

Dag 6 Nanga Sumpa 12-09-2018

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan en Marja

14 September 2018 | Maleisië, Lubok Antu

Om 09.00 werden we door een prauw opgehaald bij het resort. De prauw laat zich het best beschrijven met een soort lange kano, voorzien van een buitenboord motor. Zo wankel als een kano en zo snel als een speedboot. Via het stuwmeer, waaraan het resort was gelegen, de rivier op, dwars door het oerwoud. Hier en daar een kleine kampong. De hoeveelheid 'wildlife' dat we onderweg tegen kwamen was niet groot, pas op de rivier zag je wat vogels. Vlak voordat we bij onze 'lodge' aankwamen begon de gids plotseling te gillen. Heel ver weg boven in een boom zag ze een Orang Oetan. Hoe zo Apenheul? Inderdaad er schoot iets roodbruins weg, dat zeker op een aap leek. Helaas geen tijd om foto's te maken, dus voor Roland onvoldoende bewijs. Onze 'lodge' is meer een houten blokhut aan de de rivier, gelegen naast een longhouse van de Iban-stam. Wij krijgen een mooie grote kamer met een eigen badkamer. De vensters zijn voorzien van fijn gaas, i.p.v. glas. Elektriciteit van 19.00 tot 22.00 uur. De lodge wordt onderhouden door leden van de Iban stam; zij zorgen ook voor het eten, samen met de gids. Het bed is voorzien van een muskietennet, maar de kamer heeft ook een eigen gekko die de muggen en andere insecten vangt. Kortom alle mogelijkheden voor een ongestoorde nachtrust. 's Middags hebben we een wandeling door het oerwoud gemaakt, veel klimmen, klauteren en glibberen en een prachtige natuur. Na het eten brachten we een bezoek aan het longhouse. We werden ontvangen door het stamhoofd. Het longhouse is een lang houten gebouw waarin ongeveer 20 woningen zijn gelegen. De woningen komen uit op een brede gang. De woningen zijn ongeveer 5 bij 5 meter, waardoor het gehele longhouse ongeveer 100 meter lang is. Aan de wanden hangen handgemaakte souveniertjes die gekocht kunnen worden. Het stamhoofd heette ons welkom en serveerde een glas rijstwijn. Inmiddels sloten zich een zestal anderen aan, met ook nog een paar kinderen. Een half uurtje hebben we daar wat zitten keuvelen. Marja overhandigende aan het stamhoofd een zak lolly's voor de kinderen. De vrouw van de hoofdman, verdeelde het gelijk onder de gezinnen.
Plotseling ontdekte Marja dat ze toch nog meer wildlife was tegen gekomen dan ze wist. Haar sok, je doet je schoenen uit in een longhouse, kleurde rood van het bloed. Uit haar sok kroop een dikke bloedzuiger, die zich aan haar tegoed had gedaan. Marja is inmiddels liefdevol door ons verzorgd en de medicijntas heeft zijn nut weer bewezen. De elektriciteit is weer uitgeschakeld. Hier dus geen discussie hoe laat je naar bed moet. Buiten is er een enorm concert gaande van krekels, kikkers en andere geluidproducerende dieren. Benieuwd of wij hierbij de slaap kunnen vatten.

• 14 September 2018 - 17:22

Valerie:

Leuke job voor Jan, straks na zijn pensioen, reisverslagen.