Dag 8 Cuyabeno 11-10-2017 - Reisverslag uit Cuyabeno, Ecuador van Jan en Marja - WaarBenJij.nu Dag 8 Cuyabeno 11-10-2017 - Reisverslag uit Cuyabeno, Ecuador van Jan en Marja - WaarBenJij.nu

Dag 8 Cuyabeno 11-10-2017

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan en Marja

13 Oktober 2017 | Ecuador, Cuyabeno

Vandaag stond er een cultureel programma op het schema, met een bezoek aan een indianendorp en aan een sjamaan. Maar als je midden in de natuur zit, komt de natuur ook altijd aan bod, want ergens naar toegaan betekent hier altijd een stuk door het oerwoud varen en dan zie je natuurlijk weer van alles voorbijkomen. Vandaag was het de dag van de ara's, blauwgele in dit geval. Meerdere malen hebben we ze zien overvliegen en op afstand ook in de bomen zien zitten. En ja, ook de roze dolfijnen hebben we weer gezien. Echter denk niet aan een roze flipper die salto's maakt en op commando allerlei trucjes doet. Deze zoetwaterdolfijn zie je nu en dan aan de oppervlakte komen om te ademen en zijn rug is nauwelijks roze te noemen. Wij zouden rustig enkele uren deze beesten willen observeren, maar bij een groepsreis gaat dat natuurlijk anders. Dan bepaalt de gids wanneer de groep weer verder gaat. Maar toch is het ons gelukt een stukje van dit unieke dier op de foto te zetten, al moet je er niet te veel van verwachten.
In het indianendorp werd voor ons een lunch bereid met een soort cassavepannenkoeken. De cassavewortels moesten nog geoogst worden, geraspt en daarna ontdaan van te veel vocht. Op een hete plaat werd de cassave tot een pannenkoek gebakken. Grappig om dit eens te doen. Overigens is de 'keuken' een echte open keuken, een afdak met soort hek van houten latten. Onder het dak van palmbladeren huist een enorme tarantula. Deze handgrote spin wordt gewoon met rust gelaten en woont als lid van de familie in deze keuken.
Inmiddels begon het te onweren en een enorme plensbui viel over ons heen. Het tropisch REGENwoud deed zijn naam eer aan. In de plenzende regen varen naar de hut van de sjamaan. Die vertelde over zijn familie en zijn activiteiten als natuurgenezer, psycholoog en relatietherapeut. Als je er in gelooft, kan hij alle problemen oplossen en dan met behulp van kruiden, rook en gezang. Mijn idee: het is een mooi cultureel aspect van de traditionele leefwijze van de indianenstammen. Inhoudelijk is het meer een poppenkast. Maar andere leden van ons gezelschap denken daar echt anders over.
Als verzopen katten varen we terug naar de lodge. Snel een warme douche en een goede maaltijd.

• 14 Oktober 2017 - 08:53

Roland:

Ik had pa bijna niet herkent op de tweede foto! Mooi!