Dag 19 Namutoni (Etosha NP) 22-5-2016 - Reisverslag uit Namutoni, Namibië van Jan en Marja - WaarBenJij.nu Dag 19 Namutoni (Etosha NP) 22-5-2016 - Reisverslag uit Namutoni, Namibië van Jan en Marja - WaarBenJij.nu

Dag 19 Namutoni (Etosha NP) 22-5-2016

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan en Marja

22 Mei 2016 | Namibië, Namutoni

Vandaag de laatste volledige dag in Etosha NP en we gaan uiteraard weer op zoek naar het schitterende wild. Daarom nog even terug naar die drinkplaats waar we gisteren die leeuwen hebben gezien. Die staat staat er ook om bekend dat er wel jachtluipaarden (cheeta's) worden gezien. Het is er nog erg stil en we speuren de omgeving af met de verrekijker en de telelens. Op meer dan 100 meter afstand, verscholen achter wat graspollen liggen idd. een tweetal leeuwinnen in het zonnetje te dutten. Af en toe kijken ze wat loom om zich heen. Veel meer actie ondernemen ze niet. Dus toch maar weer verder gegaan, er zijn nog veel meer leuke plekjes te zien.
Onderweg zien we verschillende mooie vogels. Zou het een vogel dag worden? Natuurlijk zijn er de kudden springbokken, zebra's en gnoe's. Je rijdt er nu bijna achteloos aan voorbij. Ook zien we veel hartenbeesten, een grote antilope, die we in het Krugerpark maar heel zelden hadden gezien. En dan plotseling staat er een tweetal auto's stil langs de weg. Er lopen drie leeuwen werd er gezegd. Maar dit zijn geen leeuwen het zijn jachtluipaarden (cheeta's) hele slanke grote katten. Er is overigens een behoorlijk verschil tussen luipaarden en cheeta's. Cheeta's zijn veel slanker en staan hoger op de poten. De kop is ook veel spitser. Het makkelijkst is dat een cheeta zwarte stippen heeft en een luipaard halfrondde vlekken. Het is ons gelukt de cheeta's goed te fotograferen toen ze op zo'n 20 meter afstand langs ons liepen. Verder op gingen ze even gedrieën naast elkaar zitten, maar toen ze een paar hartenbeesten zagen gingen ze snel ieder hun kant op. Duidelijk om te zien of ze een van die beesten konden vangen. De hartenbeesten zetten het al snel op een lopen en bleven buiten het bereik van de cheeta's. Onze dag was gemaakt, deze unieke dieren in het wild zien en dan nog zo dichtbij. Daarna lijken al die andere dieren, schitterende olifanten en giraffen in het niets te vallen. Vlak bij onze bestemmingsplan van vandaag Namutoni, liggen nog enkele drinkplaatsen die we ook nog afrijden. Het succes van vandaag kan bijna niet op: opnieuw liggen er een paar leeuwen te slapen. Die beesten doen zelden wat anders. Nog geen kilometer verder zien we plotseling een paartje dikdiks, een heel kleine hertensoort, met een schofthoogte van ongeveer 30 cm. Het mannetje heeft hele schattige hoorntjes op zijn kop. Leuk om deze hertjes ook nog te zien. Verderop staan er een paar auto's stil en de inzittende staan naar de struiken te loeren. Wij zien helemaal niets! Daarom maar is gevraagd waar ze naar staan te kijken. In de struiken ligt een luipaard te slapen. Met de verrekijker zien we een een stukje van zijn vel, maar zien geen kop, poten of staart. Wel een duidelijk stukje van zijn vacht, met de eerder beschreven typische vlekken. Dit kan niet missen, dit is een luipaard, tenzij iemand zijn bontjas daar heeft verloren. Maar ja om hem echt te tellen, moet je hem helemaal zien vinden wij. Maar wat een dag, die drie cheeta's zijn voor ons een echt hoogte punt. Etosha is een uniek NP dat wij tot het hoogtepunt van deze reis rekenen.

• 23 Mei 2016 - 14:16

Lucie:

Kijk alle dagen naar jullie verslagen. Een prachtig avontuur.
    Nog een paar dagen op zoek naar nog meer dieren. Reis ze verder.

• 23 Mei 2016 - 14:57

Marga:

Jullie zitten als het ware in een grote wilde dierentuin!
    Leuke verhalen!
    De dagen zullen zo wel snel voorbij zijn. Nog een fijne vakantie van hier uit het natte Voorschoten. Jullie tropische plant in de voortuin heeft hele mooie bloemen en heb er dus een foto van gemaaktvoor het geval hij straks in uitgebloeid.
    Kan alleen de foto niet meesturen met dit berichtje.
    Groetjes van Marga

• 24 Mei 2016 - 21:00

Trudy:

Heerlijk om jullie verslagen te lezen!

• 24 Mei 2016 - 23:03

Valerie:

Hoi, jullie zijn er weer. Een paar dagen nix gezien, maar het gaat goed en wild ook met jullie 2!
    In Voorschoten is het nog steeds geen zomer, in Namibie wel! Tot thuis maar weer met trui en jas!