Dag17 Okaukuejo (Etosha NP) 20-5-2016 - Reisverslag uit Okaukuejo, Namibië van Jan en Marja - WaarBenJij.nu Dag17 Okaukuejo (Etosha NP) 20-5-2016 - Reisverslag uit Okaukuejo, Namibië van Jan en Marja - WaarBenJij.nu

Dag17 Okaukuejo (Etosha NP) 20-5-2016

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan en Marja

20 Mei 2016 | Namibië, Okaukuejo

Vanmorgen al vroeg het park in getrokken op jacht naar de wilde beesten. Het uitzicht over de Etosha Pan, een enorme opgedroogde vlakte van het 'meer' dat zich zo nu en dan vult met water. De vlakte is echt eindeloos en er lijkt niets te zien, maar na enige tijd zien we langs de rand jakhalzen rondstruinen en wat vogels zoals de reuzentrap. Op naar het eerste waterhole, een voor de dieren ingerichte drinkplaats, meestal niet natuurlijk. Er liep een enorme kudde zebra's, honderden springbokjes, wat struisvogels en enkele gemsbokken. Na een tijdje te hebben rondgekeken zagen we in de verte enkele leeuwen liggen. Slaperig en sloom lagen ze in het zonnetje, maar na enige tijd gingen ze op pad en gingen ze dicht bij de drinkplaats liggen. De zebra en springbokken gingen direct op de loop, de leeuwen ontwijkend. Hierna ontstond een kat en muisspel, waarbij de leeuwen probeerden ze met z'n drieën in te sluiten. Wij hebben er geruime tijd naar gekeken in de hoop dat ze het zouden lukken een zebra of springbokje te vangen. De vlakte rond de drinkplaats bood ze echter geen enkele dekking, waardoor de zebra's en de bokjes iedere keer weer uit het bereik van de leeuwen konden blijven. Geen vangst, maar wel een erg leuk schouwspel.
Ook bij de andere drinkplaatsen troffen wij verschillende groepen dieren. In de middag troffen wij op een tiental meters van de weg, verscholen in de struiken nog wat leeuwen. Eerlijk gezegd, zagen we ze omdat anderen mensen er stonden te kijken. Zelf zouden we ze nooit ontdekt hebben. Nu waren het geen leeuwinnen, zoals vanmorgen maar een leeuwin en een echte leeuw met van die mooie manen. Maar zoals leeuwen meestal doen, lagen ze heerlijk te slapen, af en toe om zich heenkijkend en geeuwend. Pas na bijna anderhalf uur wachten kwamen ze in beweging en konden we ze goed fotograferen. Even werden de leeuwen nog opgeschrikt door een passerende zwarte neushoorn. Een sprong en een luide brul, deed de neushoorn vluchten. Na bijna 8 uur rondkijken en rondrijden door het park, zat het er al weer op. Erg snel gaat de tijd als je zo aan het jagen bent. Snel wat gegeten, want daarna tijdens de duisternis wilden we weer bij de verlichte drinkplaats van de camping kijken. Gisteravond was daar een neushoornshow, vandaag waren er juist enorm veel olifanten, die daar zeer lang stonden te drinken. In totaal zijn wel 20 olifanten geweest, een grote groep giraffen en enkele zwarte neushoorns. Ongelooflijk wat een schitterende dierentuin is het hier.