Dag 22 22-05-2023 - Reisverslag uit Miling, Australië van Jan en Marja - WaarBenJij.nu Dag 22 22-05-2023 - Reisverslag uit Miling, Australië van Jan en Marja - WaarBenJij.nu

Dag 22 22-05-2023

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan en Marja

22 Mei 2023 | Australië, Miling

Vanmorgen begonnen met het aftanken van de camper. Niet alleen diesel, maar ook Ad Blue. Ik had daar wel eens van gehoord, maar voor mij was dit de eerste keer. Ik had bij de benzinestations wel van die 10 l cans zien staan, dat zal wel voor die grote vrachtauto’s zijn. Ook had ik onder de motorkap een vulopening gevonden met het opschrift Ad Blue. Op het dashboard verscheen de melding dat ik het moest bijvullen. Echter de handleiding van de auto heb ik nog niet kunnen vinden. Kan de auto ook rijden zonder Ad Blue? Ik zou Perth zeker niet halen zonder bij te tanken. Hoeveel gaat er in die tank? Ik wist het niet en er was mij ook niets over verteld.

Daarom maar contact opgenomen met de pechhulp van Apollo. Ik moest het op hun kosten bijvullen. De inhoud van die tank was haar niet bekend. Begin maar met een literfles was het advies. Dus ik in het benzinestation vragen naar een literfles Ad Blue.

De pompbediende keek mij aan of ik niet goed bij mijn hoofd was. Ze verkochten alleen cans van 10 l. Chips, straks zit ik met halfvolle can in mijn camper, die al niet veel bergingsruimte heeft, schoot er door mijn hoofd. Maar hij moest nu toch echt bijgevuld worden. Uiteindelijk toch maar die 10 l. can gekocht en de camper bij gaan vullen. Wat bleek: die 10 l verdween er in als sneeuw voor de zon. De tank bleek minstens 15 l te zijn…. Weer een ervaring rijker dus.

Over de route valt weer weinig te vertellen: 550 km over dezelfde Great Northern Highway naar het zuiden, richting Perth. Onderweg alleen nog een groepje Emoe’s gezien.

Gelegenheid om een heikele discussie aan de orde te stellen:

Wij als caravanbezitters zijn op weg met een camper. Wat bevalt nu beter, zullen velen zich afvragen. Het antwoord is niet eenvoudig en natuurlijk altijd verkeerd.

Ten eerste rijden wij nu met een campervan, een bestelbus omgebouwd tot camper. Qua indeling vinden wij het maar behelpen. De leefruimte is beperkt, maar je kunt natuurlijk ook grotere en ruimere campers huren.Een groot voordeel is dat je met een camper harder kan en mag rijden. Zeker in dit land met grote afstanden is dat belangrijk. Deze reis kent vele verplaatsingen en vaak sta je slechts één nacht op dezelfde plaats. Een camper is dan gemakkelijker. Ook sta je gemakkelijk in de vrije natuur, waar hier veel mogelijkheden voor zijn. Uitbreiding van het accupakket en meerdere zonnepanelen in deze camper zou dan wel prettig zijn. In Nederland en Europa zijn de mogelijkheden om in de natuur of op parkeerplaatsen te staan beperkt. Je bent dan aangewezen op zgn. camperplaatsen, gratis of meestal goedkoper dan een camping. Helaas sta je daar vaak direct naast elkaar geparkeerd, zonder echte leefruimte er tussen. Wij staan in Nederland of Europa graag wat langer op dezelfde plek. En dan heb je nog het verschil in aanschafprijs.

Onze voorkeur blijft daarom in Nederland of Europa voor de caravan! Voor een reis zoals wij die nu maken, is een camper prima en zelfs makkelijker. Het is dus waaraan je zelf de voorkeur geeft en hoeveel geld je er aan wil uitgeven.

Oh ja, we staan op een camperplaatsje bij wat oude, verwaarloosde sportvelden, in een klein dorpje Miling, met dezelfde uitstraling. Maar wat geeft het, de gordijntjes zitten inmiddels dicht (om 18.00 uur is het hier al stikdonker) en morgenochtend vroeg rijden we weer verder naar Perth.


  • 22 Mei 2023 - 15:30

    Frits Spaans:

    Ik kan hier geen foto's plaatsen. Ik heb een foto van Miling Camping Ground.

    Groetjes,

    Frits

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jan en Marja

Actief sinds 12 Okt. 2013
Verslag gelezen: 117
Totaal aantal bezoekers 84723

Voorgaande reizen:

30 April 2023 - 07 Juni 2023

Australië 2023

01 November 2022 - 24 November 2022

Argentinië 2022

06 September 2018 - 28 September 2018

Maleisië 2018

04 Oktober 2017 - 28 Oktober 2017

Ecuador en Galapagos-eilanden 2017

04 Mei 2016 - 27 Mei 2016

Namibië 2016

13 Februari 2015 - 06 Maart 2015

Costa Rica 2015

26 April 2014 - 17 Mei 2014

Amerika 2014

16 Oktober 2013 - 08 November 2013

Zuid-Afrika 2013

Landen bezocht: