Dag 20 Puerto Ayora, Galapagos, 23-10-2017 - Reisverslag uit Puerto Ayora, Ecuador van Jan en Marja - WaarBenJij.nu Dag 20 Puerto Ayora, Galapagos, 23-10-2017 - Reisverslag uit Puerto Ayora, Ecuador van Jan en Marja - WaarBenJij.nu

Dag 20 Puerto Ayora, Galapagos, 23-10-2017

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan en Marja

25 Oktober 2017 | Ecuador, Puerto Ayora

De vogeltjes zijn hier zo tam dat 's morgens aan het ontbijt ze rustig over je bord heen lopen als je zit te ontbijten. Mogelijk van die beroemde Darwin-vinken, waarvan er vele soorten zijn en die volgens de naamgever allemaal van dezelfde voorvader afstammen. Ik heb geprobeerd met behulp van internet ze te herkennen, maar dat is niet simpel. Er zijn zelfs grootste, middelste en kleine grondvinken. Maar de vogeltjes zijn er niet minder leuk om. Om 08.00 uur werden we met een bus opgehaald om enkele eilanden in de omgeving te bezoeken . Bij de haven naar het vliegveld aan gekomen, scheepten we in op een motorjacht met 2 grote buitenboordmotoren van 200 pk. Na een stuk gevaren te hebben werden we met een rubberboot op het strand gedropt om daar een wandeling te maken en te gaan snorkelen. Tijden de wandeling zagen we verschillende soorten vogels, waaronder een tweetal flamingo's, pelikanen en wat zeeleguanen. In de zee zagen we de zee schildpadden zwemmen en zelfs enkele haaien van ongeveer een meter lengte. Helaas tijdens de snorkeltocht bleven ze uit beeld. Het zicht onder water viel helaas erg tegen Na de lunch, een bordje spaghetti, gingen we naar het eiland Seymour, daar nestelen fregatvogels en blauwvoetgenten (blue-footed boobie's), beide vogels waar de Galapagos bekend om staan. De mannelijke fregatvogel kan zijn rode krop enorm opblazen om zo soortgenoten te imponeren. De blauwvoetgenten hebben echte turquoise blauwe poten, maar dat is met name in de baltsperiode goed zichtbaar. Gelukkig hebben we beiden nog van dichtbij kunnen observeren. De vogels blijven ook hier rustig zitten als je dichtbij komt. Verder konden we op het eiland zeeleeuwen en landleguanen zien. 'S avonds bleek de foto van een 'stappende' blauwvoetgent' helaas wat onscherp, anders was het de vakantiefoto's van deze reis geworden.
Morgen bezoeken we andere eilanden, misschien krijgen we daar nog een kans.