Dag 7 Cuyabeno 10-10-2017 - Reisverslag uit Cuyabeno, Ecuador van Jan en Marja - WaarBenJij.nu Dag 7 Cuyabeno 10-10-2017 - Reisverslag uit Cuyabeno, Ecuador van Jan en Marja - WaarBenJij.nu

Dag 7 Cuyabeno 10-10-2017

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan en Marja

12 Oktober 2017 | Ecuador, Cuyabeno

Na het ontbijt gingen we een boswandeling maken. 3 uur hebben we door het oerwoud gelopen. Luis, onze vaste, zeer enthousiaste gids, van indiaanse komaf, liet ons allerlei planten en bomen zien, die vaak ook een medicinale werking hebben. Luis moeder gebruikte al deze planten en bomen om hem, zijn broers en zuster gezond te houden. Als je Luis mag geloven is het oerwoud een grote medicijnkast. Ook toonde hij ons de beruchte Bullit Ant, een beet van deze 2 cm grote mier, zorgt een onverdraaglijke pijn die 24 uur aanhoudt. Op wonderbaarlijke wijze vond hij een aantal zeer giftige kikkertjes kleiner dan 1 cm waarvan de huid door indianen werd gebruikt om giftige pijlen te maken. Helaas zagen we maar weinig vogels, laat staan andere zoogdieren. Wel kwamen de typische pootafdrukken van een tapir tegen, maar het beest zelf hebben wij niet gezien. Na de lunch was even ruimte om wat te rusten, maar die rust werd verstoord door een aantal dieven. De keuken werd door een groep kapucijnapen doorzocht op etenswaren. In de namiddag werd een boottocht gemaakt waarbij we weer allerlei vogels, reigers, parkieten e.d te zien kregen. Op grote hoogte en afstand was volgens Luis nog een luiaard te zien. Wij konden er nauwelijks iets van maken. Ook van de roze dolfijn, wat een van de hoogtepunten zou moeten zijn, kwamen we niet verder dan wat gespetter in het water. Tijdens de duisternis werd ook nog gezocht naar kaaimannen. Hun ogen lichten op als ze met een zaklamp worden beschenen. Luis verraste ons door uit de boot te springen een kleine kaaiman te vangen om ons te showen. Hetzelfde deed hij met een kleine boa, een soort wurgslang. Uiteindelijk hebben we best nog wat aan dieren gezien. Nu snel onder de klamboe, de kakkerlakken uit bed verwijderen en slapen. Morgen krijgen we misschien wat meer van de roze dolfijnen te zien.