Dag 16 Okaukuejo (Etosha NP) 19-5-2016 - Reisverslag uit Okaukuejo, Namibië van Jan en Marja - WaarBenJij.nu Dag 16 Okaukuejo (Etosha NP) 19-5-2016 - Reisverslag uit Okaukuejo, Namibië van Jan en Marja - WaarBenJij.nu

Dag 16 Okaukuejo (Etosha NP) 19-5-2016

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan en Marja

19 Mei 2016 | Namibië, Okaukuejo

Vanmorgen al bijtijds een bezoek aan een Himba dorp gebracht. De Himba's, bekend door het tv-programma Groeten uit de Rimboe, is een nog traditioneel levende stam in het noordwesten van Namibië. De vrouwen slechts gekleed in een rokje van leer. Zij wassen zich nooit, maar smeren zich in met een mengsel van boter en een soort rood poeder. Ze reinigen zich zelf en hun kleding met behulp van rook van verbrande kruiden. De vrouwen hebben zgn extensions in hun haar, nooit geweten dat dat al zo oud was en dat deze primitieve stammen ze al vele eeuwen dragen. Ze leven in een soort lemen hutjes en slapen op een koeienhuid. Elke vrouw heeft met haar kinderen een eigen hutje. De mannen zijn veel weg om op het vee te passen, maar slapen, als ze in het dorp zijn, dan eens in het ene hutje dan eens in het andere. Het wemelt er van de kleine kinderen, in onze ogen vies, met dikke snottebellen en een enkel versleten kleding stuk. Uiteraard worden er weer souveniertjes verkocht en je wordt geacht toch wel wat te kopen, dat maakt het toch weer wat commercieel.
Na dit bezoek zijn we op weg gegaan naar het Etosha NP. Dit zou het hoogte punt moeten worden van deze reis. Om een idee te krijgen: vandaag reizen we vanuit het westelijke puntje van het park naar het midden; een afstand van maar liefst 200 km.
Dat is wel even wat groter dan de Hoge Veluwe. En vanaf het begin ging het al los. Een hele dierentuin aan dieren konden we spotten. Het begon al met een sabelantiloop. Ik ben niet helemaal zeker van de naam, want hij staat niet eens in de bezoekersgids van het park. Diverse groepjes olifanten stonden al bij de drinkplaatsen. We dreigden veel te lang te blijven kijken. In het park mag je maximaal 60 km/u rijden, dus ruim 3 uur alleen maar rijden. Vlak voor Okaukuejo spotten we op de vlakte ver weg de eerste neushoorn. Wit of zwart konden we niet zien, alhoewel ze zijn allebei grijs. Zoals verwacht is het Okaukuejo, als 'hoofdstad' van het Etosha NP,, een vrij massaal bezoekerscentrum met alle faciliteiten, zoals huisjes, restaurant, shop en natuurlijk een camping. Direct er tegen aan ligt een verlichte drinkplaats. 'S middags was het er vrij rustig met de dieren, maar toen we 's avonds gingen kijken terwijl het al donker was, werden onze verwachtingen overtroffen. In een uur tijd kwamen er maar liefst 7 zwarte neushoorns water drinken. Zwarte neushoorns hadden wij nog nooit eerder gezien, ook niet in het Krugerpark in Zuid-Afrika. De eerste dag in Etosha NP was een succes. Benieuwd wat het morgen wordt, we blijven dan nog een dag hier om in de omgeving op (foto) jacht naar de dieren te gaan. Zwarte neushoorns en grote katten staan hoog op ons verlanglijstje.